Ideas de los maestros en formación inicial sobre el fenómeno de las mareas

  1. María Armario Bernal 1
  2. Natalia Jiménez Tenorio 1
  3. José María Oliva Martínez 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Revue:
Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

ISSN: 2530-9579

Année de publication: 2019

Titre de la publication: I Jornadas de la ÁPICE. La formación inicial en ciencias de maestros/as. Transferencia a la práctica

Volumen: 3

Número: 2

Pages: 63-65

Type: Article

D'autres publications dans: Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

Résumé

This communication analyzes the explanations used by initial training teachers about the phenomenon of the tides. The results obtained identify a dichotomy between students who take as their main cause of the phenomenon endogenous aspects of the Earth and others that identify the Moon as such. Within the latter, some see in the gravitational force the responsible mechanism. In all cases, the tide is conceived as a displacement of the oceanic mass towards the area of the terrestrial globe closest to Moon.

Références bibliographiques

  • Armario, M., Oliva. J.M. y Jiménez-Tenorio. N. (2018). Elaboración y validación de un cuestionario para conocer los modelos expresados de los estudiantes sobre el fenómeno de las mareas. IV SIEC, 11-14 junio.
  • Ballantyne, R. (2004). Young student’s conceptions of the marine environment and their role in the development of aquaria exhibits. GeoJournal, 60, 159-163.
  • Clement, J.J. (2000). Model based learning as a key research area for science education. International Journal of Science Education, 22(9), 1041-1053.
  • Corrochano, D., Gómez-Gonçalves, A., Sevilla, J. y Pampín-García, S. (2017). Ideas de estudiantes de instituto y de universidad acerca del significado y el origen de las mareas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2), 353–366.
  • Viiri, J. (2000). Students' understanding of tides. Physics Education, 35(2), 105-110.