Revisión de la literatura científica sobre enoturismo en España
- López-Guzmán Guzmán, Tomás 1
- Rodríguez García, Juan 2
- Vieira Rodríguez, Aurea 2
-
1
Universidad de Córdoba
info
-
2
Universidad de Cádiz
info
ISSN: 1139-7861
Argitalpen urtea: 2013
Zenbakia: 32
Orrialdeak: 171-188
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Cuadernos de turismo
Laburpena
The importance of wine tourism has acquired in recent years in Spain has led the academic literature to present different studies. This paper presents an analysis of the current state of existing matter in the wine tourism in Spain defining both the studies by Regions and/or designations of origin and a review of studies focusing on supply and demand for tourism. The main results support the importance this field has acquired in recent years and the need to establish methodologies based on similar studies, which then can be compared.
Erreferentzia bibliografikoak
- AGUDO GUTIÉRREZ, E. (2010): Nuevas modalidades de turismo en un entorno rural: enoturismo y oleoturismo. Análisis del perfil del consumidor de turismo gastronómico. Córdoba, Universidad de Córdoba
- ALONSO, A.D.; SHERIDAN, L. y SCHERRES, P. (2008a): "Importance of tasting room for Canary Islands' wineries";, British Food Journal, noo 110 (10), pp. 977-988.
- ALONSO, A.D.; SHERIDAN, L. y SCHERRES, P. (2008b): "Wine tourism in the Canary Islands: an exploratory study";, Pasos, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, no 6 (2), pp. 291-300.
- ALONSO, A.D. (2009): "Wine, tourism and experience in the Canary Islands' context";, Tourism: An International Interdisciplinary Journal, no 57 (1), pp. 7-27.
- ALONSO, A.D. y O'NEILL, M.A. (2009): "Wine tourism in Spain: the case of three wine regions";, Tourism: An International Interdisciplinary Journal, no 57 (4), pp. 405-420.
- ALONSO, A.D. y LIU, Y. (2011): "The potential for marrying local gastronomy and wine: the case of the fortunate islands";, International Journal of Hospitality Management, no 30, pp. 974-981.
- ALONSO, A.D. y LIU, Y. (2012): "The challenges of the Canary Islands' wine sector and its implications: a longitudinal study";, Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, no 10 (3), pp. 345-355.
- ALVEAR GONZÁLEZ, A.; APARICIO CASTILLO, S. y LANDALUCE CALVO, M.I. (2007): "Una primera explotación del mercado enoturistico real de la Ribera del Duero";. En Actas del XI Reunión Hispano-Lusas, pp. 2052-2066.
- ANDREU GUERRERO, R. y VERDÚ ALBERT, L. (2012): "Turismo enológico en Alicante: la ruta del vino en el municipio de Pinoso";, Cuadernos de Turismo, no 30, pp. 35-61.
- ARMESTO LÓPEZ, X.A. y GÓMEZ MARTIN, B. (2004): "Productos agroalimentarios de calidad, turismo y desarrollo local: el caso del Priorat";, Cuadernos Geográficos, no 34, pp. 83-94.
- BERVELAND, M. (2000): "Wine tourism. A tale of two conferences";, International Journal of Wine Marketing, no 12 (2), pp. 63-74.
- BRUNORI, G. y ROSSI, A. (2000): "Synergy and coherence through collective action: some insights from Wine routes in Tuscany";, Sociologia Rurales, no 40 (4), pp. 409-423.
- CARLSEN, J. (2004): "A review of global wine tourism research";, Journal of Wine Research, no 15 (1), pp. 5-13.
- CHARTERS, S. y ALI-KNIGHT, J. (2002): "Who is the wine tourist?";, Tourism Management, no, 23, pp. 311-319.
- CLEMENTE RICOLFE, J.S.; RODRIGUEZ BARRIO, J.E. y BUITRAGO VERA, J.M. (2010): "Análisis del mercado potencial enoturistico en Valencia";, Papers de Turisme, no 47-48, pp. 93-108.
- CLEMENTE RICOLFE, J.S.; ESCRIBÁ-PÉREZ, C.; RODRIGUEZ-BARRIO, J.E. y BUITRAGO VERA, J.M. (2012): "The potential wine tourist market: the case of Valencia (Spain)";, Journal of Wine Research, vol. 23 (2), pp. 185-202.
- DE LA ORDEN REYES, C. (2011): La satisfacción del turista cultural enológico: causas y efectos. Huelva, Universidad de Huelva. (Tesis Doctoral disponible en: http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/5436).
- DIAZ ARMAS, R. J. (2008): "Potencialidad e integración del turismo del vino en un destino de sol y playa: el caso de Tenerife";, Pasos, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, no 6 (2), pp. 199-212.
- ELIAS PASTOR, L. V. (2006): El turismo del vino, otra experiencia de ocio. Bilbao, Editorial Deusto.
- GETZ, D. (2000): Explore Wine tourism, management, development and destinations. Nueva York, Cognizant communication corporation.
- GETZ, D. y BROWN, G. (2006): "Benchmarking wine tourism development";, International Journal of Wine Marketing, no 18 (2), pp. 78-97.
- GILBERT, D.C. (1992): "Touristic Development of a Viticultural Regions of Spain";, International Journal of Wine Marketing, no 4-2, pp. 25-32.
- GÓMEZ, M. y MOLINA, A. (2011): "Wine tourism in Spain: denomination of origin effects on brand equity";, International Journal of Tourism Research, doi:10.1002/jtf.868.
- GÓMEZ RICO, M. (2011): Turismo enológico en España. Ciudad Real, Universidad de Castilla-La Mancha (Tesis Doctoral disponible en: https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do?fichero=24815.
- HALL, C.M. (1996): Wine tourism in New Zealand. Proceedings of Tourism Down Under II: A Tourism Research Conference, University of Otago.
- HALL, C.M.; SHARPLES, L.; CAMBOURNE, B y MACIONIS, N. (Eds.) (2000): Wine tourism around the world: development, management and markets. Oxford, Elsevier.
- HALL, C.M. y MITCHELL, R. (2000): "Wine Tourism in the Mediterranean: A Tool for Reestructuring and Development";, Thunderbird International Business Review, no 42 (4), pp. 445-465.
- HATANAKA, M. (2008): "Vino y turismo del municipio de Cangas del Narcea (Asturias)";, Pasos, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, no 6 (2), pp. 301-315.
- LÓPEZ-GUZMÁN, T.; SÁNCHEZ CAÑIZARES, S. y RODRIGUEZ GARCIA, J. (2009): "Wine routes in Spain: a case study";, Tourism: an International Interdisciplinary Journal, no 57 (4), pp. 421-434.
- LÓPEZ-GUZMÁN, T.; RODRIGUEZ GARCIA, J.; SÁNCHEZ CAÑIZARES, S. y LUJÁN GARCIA, M.J. (2010): "The development of wine tourism in Spain";, International Journal of Wine Business Research, no 23 (4), pp. 374-386.
- LÓPEZ SÁNCHEZ, J.A. (2010): "posibilidades de desarrollo del enoturismo en la denominación de origen Jerez-Xerry-Sherry y manzanilla de Sanlucar de Barrameda y vinagre de Jerez";, Boletin de la Asociación de Geógrafos Españoles, no 53, pp. 21-41.
- MARZO NAVARRO, M. y PEDRAJA IGLESIAS, M. (2009a): "Wine tourism development from the perspective of the potential tourist in Spain";, International Journal of Contemporary Hospitality Management, no 21 (7), pp. 816-835.
- MARZO NAVARRO, M. y PEDRAJA IGLESIAS, M. (2009b): "Profile of a wine tourist and the correspondence between destination and preferred wine: a study in Aragon, Spain";, Journal of Travel and Tourism Marketing, no 26, pp. 670-687.
- MARZO NAVARRO, M. y PEDRAJA IGLESIAS, M. (2010): "Are there different profiles of wine tourists?. An initial approach";, International Journal of Wine Business Research, no 22 (4), pp. 349-361.
- MARZO NAVARRO, M. y PEDRAJA IGLESIAS, M. (2012a): "Critical factors of wine tourism: incentives and barriers from the potential tourist's perspective";, International Journal of Contemporary Hospitality Management, no 24 (2), pp. 312-334.
- MARZO NAVARRO, M. y PEDRAJA IGLESIAS, M. (2012b): "Desarrollo del turismo del vino desde la perspectiva de los productores. Una primera aproximación al caso de Aragón-España";, Estudios y Perspectivas en Turismo, no 21 (3), pp. 585-603.
- MATELLANES LAZO, M. (2009): Gestión del enoturismo en la D. O. Ribera del Duero de España. Valladolid, Universidad de Valladolid (Tesis Doctoral disponible en: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/122).
- MEDINA, F.X. y TRESSERAS, J. (2008): "Turismo enológico y rutas del vino en Cataluña. Análisis de casos: D.O. Penedés, D.O. Priorat y D.O. Montsant";, Pasos, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, no 6 (3), pp. 493-509.
- MELIAN NAVARRO, A. y MILLÁN VÁZQUEZ DE LA TORRE, G. (2007): "El cooperativismo en España. Un estudio exploratorio en la denominación de origen de Alicante";, Revista de Estudios Cooperativos (REVESCO), no 93, pp. 39-67.
- MELIÁN NAVARRO, A.; LÓPEZ GUZMÁN, T. y MILLÁN VÁZQUEZ DE LA TORRE, G. (2008): "La especialización de la oferta complementaria en el turismo de negocios: el enoturismo";. En LÓPEZ OLIVARES, D. (Ed.): Turismo de Negocios y Reuniones, pp. 413-436. Valencia, Tirant lo Blanch
- MILLÁN ESCRICHE, M. (2009): Enoturismo. Herencia e innovación como herramientas para el desarrollo rural de Bullas (Murcia). En LÓPEZ OLIVARES, D. (Ed.): Innovación, creatividad y nuevos modelos de gestión de turismo, pp. 91-126. Valencia, Tirant lo Blanch.
- MILLÁN VÁZQUEZ DE LA TORRE, G. y MELIÁN NAVARRO, A. (2008): "Rutas turisticas enológicas y desarrollo rural. El caso de estudio de la D. O. Montilla-Moriles en la provincia de Córdoba";, Papeles de Geografia, no 47-48, pp. 159-170
- MILLÁN VÁZQUEZ DE LA TORRE, G.; FERREIRA, A. y LÓPEZ GUZMÁN, T. (2008a): "O enoturismo: nova alternativa ao turismo tradicional. Um estudo de caso";, Revista Turismo & Desenvolvimento, no 10, pp. 85-95.
- MILLÁN VÁZQUEZ DE LA TORRE, G.; MELIÁN NAVARRO, A. y LÓPEZ GUZMÁN, T. (2008b): "Denominaçao de origen Alicante (Espanha): un estudio preliminar para a implantaçao do ecoturismo";, Revista Turismo Visao e Açao, no 10 (1), pp. 7-22.
- MILLÁN VÁZQUEZ DE LA TORRE, G.; MORALES FERNÁNDEZ, E. y CASTRO FREIRE, M. S. (2012): "Turismo del vino: una aproximación a las buenas prácticas";, TURYDES. Revista de investigación en turismo y desarrollo local, no 5 (12), pp. 1-10.
- MIRANDA ESCOLAR, B. y FERNÁNDEZ MORUECO, B. (2011): "vino, turismo e innovación: las rutas del vino de España, una estrategia integrada de desarrollo rural";, Estudios de Economia Aplicada, no 29 (1), pp. 129-164.
- MITCHELL, R. y HALL, C.M. (2006): "Wine tourism research: the state of play";, Tourism Review International, no 9 (4), pp. 307-332.
- MONDÉJAR JIMÉNEZ, J.A. y SEVILLA SEVILLA, C. (2008): "Enoturismo: un producto emergente con gran potencial de crecimiento en España";, Revista de Economia Castilla-La Mancha, no 13, pp. 305-327.
- MONDÉJAR JIMÉNEZ, J.A.; VARGAS VARGAS, M.; CORDENTE RODRIGUEZ, M. y CARRICANO, M. (2009): "Nuevos productos turisticos: estrategias de enoturismo en Castilla-La Mancha";. En FERRARI, G.; MONDÉJAR JIMÉNEZ, J.; MONDÉJAR JIMÉNEZ, J.A. y VARGAS VARGAS, M. (2009): Principales tendencias de investigación en turismo, Editorial Septem, Oviedo, pp. 117-134.
- NIETO GONZÁLEZ, B. (2010): Turismo asociado al vino en la Serrania de Ronda. Ronda, Servicio de Publicaciones del Ayuntamiento de Ronda.
- O'NEILL, M. y CHARTERS, S. (2000): "Service quality at the cellar door: Implications from Western Australia's developing wine tourism industry";, Managing Service Quality, no 10, pp. 112-122.
- ORTEGA ROSSELL, J.; PÉREZ CALDERÓN, E. y MILANÉS MONTERO, P. (2010): "Modelo de gestión enoturistica para la bodega extremeña";, Revista de Economia, Sociedad, Turismo y Medio Ambiente, no 10, pp. 9-32.
- SCHERRER, P.; ALONSO, A.D. y SHERIDAN, L. (2009): "Expanding the destination image: wine tourism in the Canary Islands";, International Journal of Tourism Research, no 11 (5), pp. 451-463.
- SECRETARIA DE ESTADO DE TURISMO (2000): Propuesta para la asistencia técnica para el desarrollo del estudio de definición del producto "Rutas del Vino de España";, Madrid, Servicio de Publicaciones del Ministerio de Industria, Comercio y Turismo.
- SHERIDAN, L.; ALONSO, A.D. y SCHERRER, P. (2009): "Wine tourism as a development initiative in rural Canary Island communities";, Journal of Enterprising Communities, no 3 (3), pp. 291- 305.
- SZIVAS, E. (1999): "The development of wine tourism in Hungary";, International Journal of Wine Marketing, no 11 (2), pp. 7-17.
- VARGAS SÁNCHEZ, A. (coord.) (2008): Turismo e industria vinicola: perspectivas y propuestas para su desarrollo en la provincia de Huelva. Huelva, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva.
- VARGAS SÁNCHEZ, A.; PORRAS BUENO, N.; PLAZA MEJIA, M.A. y RIQUEL LIGERO, F. (2008). "Turismo enológico: comportamiento del turista y percepción de la población residente";, Papers de Turisme, no 43-44, pp. 97-111.