La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo

  1. Susana Sánchez Rodríguez 1
  2. Carmen González Aragón 2
  1. 1 Universidad de Cádiz.
  2. 2 Consejería de Educación de la Junta de Andalucía
Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2016

Issue Title: Educación infantil (I) / Educação infantil (I) / Coordinadoras / Coordenadoras: Isabel María Gallardo Fernández, Isabel Ríos García, Pilar Fernández Martínez y Gelta Terezinha Ramos Xavie

Volume: 71

Issue: 1

Pages: 133-150

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE7108 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

Early Childhood Education is a stage with full educational value and an identity of its own. In this paper we revise the concept of class council, a pedagogical practice in which to develop in an interrelated way social and civic competence as well as communicative competence of children under six years of age. To do this, we explain the meaning of class council at this stage, considering the difficulty of classroom communication. Then, we expound how to lead an adequate management of classroom that promotes moral autonomy of children, in addition to provide opportunities to communicate within the classroom group. It all will result in development of children’s skills.

Bibliographic References

  • Alcrudo, P., Alonso, A., Escobar, M., Hoyuelos, A., Medina, A. y Vallejo, A. (2015). La educación infantil de 0 a 6 años en España. Madrid: Fantasía.
  • Araújo, F. (2000). La construcción del juicio moral infantil y el ambiente escolar cooperativo. Educar, 26, 151-163.
  • Argos, J. (2006) La atención a los niños y niñas de dos años. Diferentes miradas. En VV. AA., Educar a los dos años (pp. 19-43). Santander: Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria.
  • Arnaiz, V. y Collinge, M. (2010). ¿Por qué un monográfico sobre la calidad en la gestión en 0-3? Generalización del 0-3. Oportunidades y amenazas. Aula de Infantil, 55, 5-7.
  • Barba, A. (2008). Espacios de encuentro 0-6: ¿qué nos ofrecen? Aula de Infantil, 83, 11-14.
  • Bassedas, E., Huguet, I. y Solé, I. (1998). Aprender y enseñar en educación infantil. Barcelona: Graó.
  • Benejam, P. (2010). Els mestres i les competències. Articles: Revista de Didáctica de la Llengua i la Literatura, 51, 9-18.
  • Bigas, M. (2000). El lenguaje oral en la escuela infantil. En M. Bigas y M. Correig, Didáctica de la lengua en la Educación Infantil (pp. 43-69). Madrid: Síntesis.
  • Bruner, J. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza Editorial.
  • Bruner, J. (1988). Desarrollo cognitivo y educación. Madrid: Morata.
  • Cazden, C. (1991). El discurso en el aula. Madrid: Paidós-MEC.
  • D’Angelo, E. (1997). La Asamblea en Educación Infantil: su relación con el aprendizaje y con la construcción de la autonomía. Investigación en la Escuela, 33, 79-88.
  • Díez, M.ª C. (2010). A los cinco pego un brinco. Aula de Infantil, 54, 5-12.
  • Domínguez, G. (2002). Vivir la escuela: desde una práctica reflexiva, crítica, investigadora. Madrid: De la Torre-Proyecto Didáctico Quirón.
  • Fons, M. (2007). Reflexions sobre la modalització del discurs del mestre en educació infantil. Articles de Didáctica de la Llengua i la Literatura, 42, 58-65.
  • Francescato, D., Putton, A. y Cudina, S. (1986). Star bene insieme a scuola. Strategie per un’educazione socio-afettiva dalla materna alla media inferiore. Roma: Carocci Editore.
  • Freinet, C. (1972). La educación moral y cívica. Barcelona: Laia.
  • González, C. y Sánchez, S. (2015). Las elecciones frutícolas. Construyendo las competencias comunicativa, social y ciudadana a través de un proyecto. Aula de Infantil, 83, 29-33.
  • Hoyuelos, A. (2008). El puzzle del 0-3. In-fan-cia: Educar de 0 a 6 Años, 110, 12-17.
  • Hoyuelos, A. y Cabanellas, I. (2009). Loris Malaguzzi (1920-1994). En J. M. Osoro y O. Meng, Reggio Emilia. Educación Infantil 0-6 años (pp. 57-66). Santander: PUbliCan, Ediciones de la Universidad de Cantabria.
  • Kerbrat-Orecchioni, C. (2006). Les interactions verbales: Approche interactionelle et structure des conversations. París: Armand Colin.
  • Malaguzzi, L. (2001). La educación infantil en Reggio Emilia. Barcelona: Octaedro
  • Mir, V. y Crespo, M. (2005). Evaluación y postevaluación en educación infantil: cómo evaluar y qué hacer después. Madrid: Narcea.
  • Paniagua, G. (2006). Asamblea con los más pequeños. Aula de Infantil, 30, 11-15.
  • Paniagua, G. y Palacios, J. (2005). Educación Infantil. Respuesta educativa a la diversidad. Madrid: Alianza Editorial.
  • Piaget, J. y Heller, J. (1968). La autonomía en la escuela. Buenos Aires: Losada.
  • Portillo, M. C. (1997a). Les assemblees escolars: un gènere discursiu que cal ensenyar i aprendre. Articles de Didáctica de la Llengua i la Literatura, 13, 102-117.
  • Portillo, M. C. (1997b). La lengua oral en las asambleas. Aula de Innovación Educativa, 65, 17-21.
  • Portillo, M. C. (2000). El valor de la palabra compartida. Hablar para aprender en las asambleas de clase. Aula de Innovación Educativa, 96, 23-27.
  • Poveda, D. (2001). Un análisis etnográfico de la interacción en el aula en relación con la alfabetización. [Tesis doctoral inédita]. Universidad Autónoma de Madrid.
  • Poveda, D., Sebastián, E. y Moreno, A. (2003). ‘La ronda’ como evento para la constitución social del grupo en una clase de Educación Infantil. Infancia y Aprendizaje, 26(2), 131-146.
  • Ríos, I. (2005). Conocer la cultura familiar y construir conocimiento didáctico. El análisis de situaciones de aula. Cultura, Interculturalidad y Didáctica de la Literatura: Actas del VIII Simposio internacional de la SEDLL (pp. 509-518). Badajoz: Diputación de Badajoz.
  • Ritscher, P. y Staccioli, G. (2005). Vivere a scuola. Roma: Carocci Editore
  • Ruiz, U. (1997). El diálogo y la conversación en la educación primaria. Aula de Innovación Educativa, 65, 11-16.
  • Ruiz, U. (2002). ¿Lengua oral formal en la Educación Infantil? Aula de Innovación Educativa, 111, 23-27.
  • Sánchez, C. (2006). Las asambleas en Educación Infantil: decidir para liberar, liberar para decidir. Aula de Infantil, 30, 5-10.
  • Sánchez, S. (2008). La asamblea de clase para el desarrollo de la lengua oral en 2º ciclo de Educación Infantil: estudio de casos. [Tesis Doctoral]. Obtenido de http://www. tesisenred.net/TDR-0424108-090134.
  • Seisdedos, M. (2004). La asamblea en la escuela infantil. Aula de Infantil, 19, 32-36.
  • Vygotski, L. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
  • Wells, G. (1988). Aprender a leer y escribir. Barcelona: Laia.
  • Wood, D. J., Bruner, J. S. y Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, 89-100.