Las técnicas de generación de ideasrevisión y análisis de su uso en las agencias publicitarias españolas

  1. Selva-Ruiz, David 1
  2. Domínguez-Liñán, Raquel 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Área abierta

ISSN: 1578-8393

Year of publication: 2018

Issue Title: Dossier: La praxis fílmica en los estudios académicos

Volume: 18

Issue: 3

Pages: 371-387

Type: Article

DOI: 10.5209/ARAB.56763 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Área abierta

Abstract

The idea generation techniques are tools which are aimed at solving problems of various kinds, being considered as instruments that encourage the creative potential of people with the goal of generating many ideas in a short period of time. This paper reviews the main techniques for generating ideas applied in the field of advertising and analyzes the degree of knowledge and usage of them by professionals from Spanish advertising agencies. In order to do this, fifteen techniques were reviewed and twenty-two interviews were made. The vast majority of respondents know several techniques and agree about their usefulness in greater or lesser degree, with brainstorming as the quintessential technique. Although the degree of use is high and diverse, advertising creatives prefer, in many cases, to use their own methods which, however, are related to the most known techniques.

Bibliographic References

  • Arroyo Almaraz, I. (2006). La profesión de crear, creatividad e investigación publicitarias. Madrid: Laberinto.
  • Baños González, M. (2001). Creatividad y publicidad. Madrid: Laberinto.
  • Barry, P. (2016). The Advertising Concept Book: Think Now, Design Later. New York: Thames & Hudson.
  • Bassat, L. (2014). La creatividad. Barcelona: Conecta.
  • Buzan, T. (2004). Cómo crear mapas mentales. Barcelona: Urano.
  • Crawford, R. P. (2012). The Techniques of Creative Thinking: How to Use Your Ideas to Achieve Success. Whitefish: Literary Licensing.
  • Csikszentmihalyi, M. (2004). Creatividad: el fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós.
  • De Bono, E. (1993). El pensamiento lateral. Manual de creatividad. Barcelona: Paidós.
  • De Bono, E. (2012). Seis sombreros para pensar. Barcelona: Paidós.
  • De Brabandere, L. y Mikolajczak, A. (2000). El valor de las ideas: Cómo gestionar y potenciar la creatividad en las empresas. Madrid: Oberon.
  • De los Ángeles, J. (1996). Creatividad publicitaria: concepto, estrategias y valoración. Pamplona: Eunsa.
  • Del Río, J. (2007). Gestión creativa de la agencia de publicidad. Madrid: Eiunsa.
  • Eberle, B. (1996). SCAMPER. Creative Games and Activities for Imagination Development. Waco: Prufrock.
  • Gil Rodríguez, F. (2004). “Técnicas para generar ideas y para solucionar problemas”, en F. Gil Rodríguez y C. M. Alcover de la Hera (coords.), Técnicas grupales en contextos organizacionales. Madrid: Pirámide.
  • Gil Rodríguez, F. y Alcover de la Hera, C. M. (coords.) (2004). Técnicas grupales en contextos organizacionales. Madrid: Pirámide.
  • Gonsenheim Paillés, E. A. (2009). “Mapas mentales. Utilícelos y potencie su creatividad”. Revista Pyme Adminístrate Hoy, 177, pp. 13-15.
  • Gordon, W. J. J. (1963). Sinéctica: el desarrollo de la capacidad creadora. México: Herrero Hermanos Sucesores.
  • Guilera, L. (2011). Anatomía de la creatividad. Sabadell: FUNDIT - Escola Superior de Disseny ESDi.
  • Guilford, J. P. (1977). La naturaleza de la inteligencia humana. Buenos Aires: Paidós.
  • Hegarty, J. (2014). Hegarty on Creativity: There Are No Rules. New York: Thames & Hudson.
  • Hernández Martínez, C. (1999). Manual de creatividad publicitaria. Madrid: Síntesis.
  • Ingledew, J. (2016). How to have great ideas: A guide to creative thinking. London: Laurence King.
  • Joannis, H. (1992). El proceso de creación publicitaria: planteamiento, concepción y realización de los mensajes. Bilbao: Deusto.
  • Joannis, H. (1996). La creación publicitaria desde la estrategia de marketing. Bilbao: Deusto.
  • Mahon, N. (2012). Ideación. Cómo generar grandes ideas publicitarias. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Matussek, P. (1984). La creatividad: desde una perspectiva psicodinámica. Barcelona: Herder.
  • Mednick, S. (1962). “The associative basis of the creative process”. Psychological Review, vol. 69, n. 3, pp. 220-232. http://dx.doi.org/10.1037/h0048850
  • Michalko, M. (2007). Thinker toys. Cómo desarrollar la creatividad en la empresa. Barcelona: Gestión 2000.
  • Muñoz Adánez, A. (2006). Métodos creativos para organizaciones. Madrid: Pirámide.
  • Navarro Gutiérrez, C. (2010). Creatividad publicitaria eficaz. Madrid: ESIC.
  • Obradors Barba, M. (2007). Creatividad y generación de ideas. Estudio de la práctica creativa en cine y publicidad. Barcelona: Aldea Global.
  • Osborn, A. F. (1960). Imaginación aplicada: principios y procedimientos para pensar creando. Madrid: Velflex.
  • Ponti, F. (2009). La empresa creativa. Metodologías para el desarrollo de la innovación en las organizaciones. Barcelona: Granica.
  • Pricken, M. (2011). Publicidad Creativa. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Prince, G. M. (2012). The Practice of Creativity: A Manual for Dynamic Group Problem-Solving. Brattleboro: Echo Point.
  • Ricarte, J. M. (1999). Creatividad y comunicación persuasiva. Barcelona: Aldea Global.
  • Rodríguez Mazo, F. y Barrasa Notario, A. (2004). “Nuevas tecnologías y técnicas grupales”, en F. Gil Rodríguez y C. M. Alcover de la Hera (coords.), Técnicas grupales en contextos organizacionales. Madrid: Pirámide.
  • Roig, F. A. (2011). La estrategia creativa. Relaciones entre concepto e idea. Buenos Aires: Infinito.
  • Ruiz Collantes, F. X. (2000). Retórica creativa. Barcelona: Aldea Global.
  • Schnarch, A. (2010). Creatividad Aplicada: Cómo estimular y desarrollar la creatividad a nivel personal y empresarial. Madrid: Starbook.
  • Sorrentino, M. (2014). Publicidad Creativa: Una introducción. Barcelona: Blume.
  • Vázquez Gestal, M. (2011). “Desarrollo de la creatividad publicitaria: pasado y presente”. Correspondencias & Análisis, n. 1, pp. 175-190.
  • Veksner, S. (2010). Ser un buen creativo publicitario. Barcelona: Blume.
  • Wallas, G. (2014). The Art of Thought. Kent: Solis.
  • Webb Young, J. (1982). Una técnica para producir ideas. Madrid: Eresma.