Los universitarios millennialsuso de redes sociales y relación con las marcas

  1. Marín Dueñas, Pedro Pablo
  2. Simancas González, Esther
Zeitschrift:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1988-5733 1139-1979

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 46

Seiten: 92-107

Art: Artikel

DOI: 10.12795/AMBITOS.2019.I46.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

Andere Publikationen in: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Zusammenfassung

It is a fact that social networks have been configured as an important requirement to participate in a society that is increasingly influenced by technology. From the perspective of the youngest users, the social media are present in daily life and play a key role in their daily lives. Social networks have a significant influence on the development of their social relationships, consumption or learning, among others. In addition, the development of social media has been a turning point for companies in the way they communicate with their audiences. In this sense, millennials are a generation that has grown in parallel with social networks and are a key group for companies. They will be the object of study of this investigation. Based on these assumptions, the general objective is to analyze the use that millennials make of social networks and how they relate to brands through them. The methodology of this research is the survey, based on a structured questionnaire made to a sample of 470 university students. The results show that these digital natives are permanently connected and rely on technology to communicate and they use social media for the maintenance of personal relationships and their entertainment. They have the need to share experiences and to interact actively with brands. In this sense, millennials are a key target for organizations.

Bibliographische Referenzen

  • Aires, L., Dias, P., Azevedo, J., Rebollo-Catalán, A. & García-Pérez, R. (2014). Education, Digital Inclusion and Sustainable Online Communities. En S. Caeiro, W. Leal Filho, U. M. Azeiteiro, (Eds.), E-learning and sustainability, series Environmental Education, Communication and Sustainability. New York: Peter Lang Publishers.
  • Aranda, D., Sánchez-Navarro, J., Tabernero, C. & Tubella, I. (2009). Los alumnos del siglo XXI y la alfabetización digital. VI Congreso de inspectores de educación de Galicia. Lugo, 2009.
  • Barton, C., Koslow, L. & Beauchamp, C., (2014). How millennials are changing the face of marketing forever. BCG Perspectives. Disponible en: https://www.bcg.com/en- es/publications/2014/marketing-center-consumer-customer-insight-how-millennials- changing-marketing-forever.aspx
  • Bort, I., García, S. & Martín, M. (2011). Nuevas tendencias e hibridaciones de los discursos audiovisuales en la cultura digital contemporánea. Madrid: Ediciones de las Ciencias Sociales.
  • Burstein, D. (2013). Fast Future: How the Millennial Generation is Shaping Our World. Boston: Beacon Press.
  • Caldevilla, D. (2010). Las Redes Sociales. Tipología, uso y consumo de las redes 2.0 en la sociedad digital actual. Documentación de las Ciencias de la Información, vol. 33, 45- 68.
  • Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza.
  • Diaz, V. (2011). Mitos y realidades de las redes sociales. Prisma Social, n.6, 1-26.
  • Enginkaya, E. & Yilmaz, H. (2014). What drives consumers to interact with brands through social media? A motivation scale development study. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 148(0), 219-226.
  • García, M.C., del Hoyo, M. & Fernández, C. (2014). Jóvenes comprometidos en la Red: el papel de las redes sociales en la participación social active. Revista Comunicar 43: 22. https://doi.org/10.3916/C43-2014-03
  • García, F., Portillo, J. & Benito, M. (2008). Nativos digitales y modelos de aprendizaje. IV Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño, Evaluación y Desarrollo de Contenidos Educativos Reutilizables.
  • García-Ortega, C. & Zugasti-Azagra, R. (2018). Gestión de la campaña de las elecciones generales de 2016 en las cuentas de Twitter de los candidatos: entre la autorreferencialidad y la hibridación mediática. El profesional de la información, v. 27, n. 6, pp. 1215-1224.
  • González, E., & Martínez, N. (2018). Redes sociales como factor incidente en el área social, personal y académica de alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Tendencias Pedagógicas, 32, 133-146. doi: 10.15366/ tp2018.32.010.
  • Gutiérrez-Rubí, A. (2015), La generación Millennial y la nueva política. Revista de Estudios de Juventud, (108), 161-169.
  • Hershatter, A. & Epstein, M. (2010). Millennials and the world of work: an organization and management perspective. Journal of Business Psychology, 25(2), 211-223.
  • INE (2018). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Año 2018.
  • Jiménez-Cortés, R.; Rebollo-Catalán, Mª.A.; García-Pérez, R. & Buzón-García, O. (2015). Motivos de uso de las redes sociales virtuales: Análisis de perfiles de mujeres rurales. RELIEVE, 21 (1), art. 2. DOI: 10.7203/relieve.21.1.5153.
  • Llamas, F. & Pagador, I. (2014). Estudio sobre las redes sociales y su implicación en la adolescencia. Enseñanza & Teaching, 32 (1-2014), pp. 43-57.
  • López Vidales, N. (2012). Preferencia juvenil en nuevos formatos de televisión. Tendencias de consumo en jóvenes de 14 a 25 años. Recuperado de: http://www.ocendi.com/descargas/informetv_web.pdf
  • Mangold, W.G. & Smith, K.T. (2011). Selling to Millennials With Online Reviews. Business Horizons, Vol. 55, No. 2 (March-April), 141-153.
  • Marín-Dueñas, P.P. & Díaz-Guerra, A. (2016). Uso de Twitter por los partidos y candidatos políticos en las elecciones autonómicas de Madrid 2015. Ámbitos. Revista internacional de comunicación, v. 32. http://institucional.us.es/ambitos/?p=2421
  • Marín-Dueñas, P.P. & Lasso de la Vega-González, M.C. (2017). La efectividad de las páginas web en la comunicación empresarial de las pequeñas y medianas empresas. Un estudio en PYMES de la provincia de Cádiz. Zer-Revista de estudios de comunicación, 22(42).
  • Martínez-Sala, A. M., Segarra-Saavedra, J., & Monserrat-Gauchi, J. (2018). Los millennials como prosumers y adprosumers en las redes sociales corporativas. Cuadernos.info, (43), 137-159. https://doi.org/10.7764/cdi.43.1335.
  • Mobolade, O. (2016). How to market effectively to Millennials. Recuperado de https://tinyurl.com/yc4bfdyj
  • Molinari, P. (2011). Turbulencia Generacional. Buenos Aires: Temas Grupo Editorial.
  • Naumovska, L. (2017). Marketing Communication Strategies for Generation Y – Millennials. Business Management and Strategy, Vol. 8, No. 1, 123-133.
  • Parment, A. (2011). Generation Y in Consumer and Labour Markets. Nueva York: Routledge.
  • Pérez, R. & Luque, S. (2018). El marketing de influencia en moda. Estudio del nuevo modelo de consumo en Instagram de los millennials universitarios. AdComunica. Revista de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 15. DOI: http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2018.15.13.
  • Pérez, M. & Nicasio, B. (2015). Campañas 2.0 en la Comunidad Valenciana: las primarias en Coalició Compromís y Ciudadanos como estudio de caso. Ámbitos. Revista internacional de comunicación, v. 29.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
  • Ruiz, J.J. (2017). Millennials y redes sociales: estrategias para una comunicación de marca efectiva. Miguel Hernández Communication Journal, 12(8), 347-367.
  • Schawbel, D. (2013). 74 Of The Most Interesting Facts About Milenials. Recuperado de http://danschawbel.com/blog/74-of-the-most-interesting-facts-about-the-milenial- generation/
  • Smith, K.T. (2011). Digital marketing strategies that Millennials find appealing, motivating, or just annoying. Journal of Strategic Marketing, Vol. 19, No. 6, October 2011, 489–499.
  • Smith, K.T. (2012). Longitudinal Study of Digital Marketing Strategies Targeting Millennials. Journal of Consumer Marketing, Vol. 29, No. 2.
  • Stein. J. (2013). Millennials: The Me Me Me Generation. Time. Recuperado de: http://time.com/247/millennials-the-me-me-me-generation/
  • Stelzner, M. (2019). Social Media Marketing Industry Report. San Diego: SocialMedia Examiner. Recuperado de: https://www.socialmediaexaminer.com/social-media- marketing-industry-report-2019/
  • Stieglitz, S. & Dang-Xuan, L. (2012). Social media and political communication: a social media analytics framework. Social Network Analysis and Mining, n. 2, 1-15. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s13278-012- 0079-3.
  • Tuten, T. & Solomon, M. (2014). Social Media Marketing. Harlow: Pearson.