Codiseño de problemas geométricos apoyados en TICsestudio de un caso con estudiantes de maestros bajo un modelo de aprendizaje mixto

  1. Piñero Charlo, José Carlos 1
  2. Costado Dios, María Teresa 1
  1. 1 Universidad de Cádiz (España)
Aldizkaria:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakien izenburua: Codiseño de situaciones educativas enriquecidas con TIC

Zenbakia: 74

Orrialdeak: 94-113

Mota: Artikulua

DOI: 10.21556/EDUTEC.2020.74.1807 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Laburpena

The peculiar obsession with a mathematic formation purely focused on arithmetic knowledge (a particular deformation of the Spanish system) produces students with well-marked difficulties in solving geometric problems due, mainly, to their poor spatial vision. However, approaches to promote digital learning are becoming increasingly diverse, diffuse, and generally well accepted. This is a consequence of an effort to go further in the implementation of problem-based learning strategies for teaching geometry-related knowledge. In particular, the co-design of strategies for training processes is a field of research that offers great development possibilities. In this contribution we present the results obtained on a mixed learning module with co-designed activities focused on the development of competencies linked to the development of geometric knowledge in teacher students. This study is part of a continuous effort to implement co-design and blended learning methodologies, presenting the results accumulated after an experience and analyzing, in particular, the usefulness of this type of strategies for the study of geometry.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Anderson, T. y Shattuck, J. (2012). Design-Based Research: A Decade of Progress in Education Research? Educational Researcher, 41, 16–25. https://doi.org/10.3102/0013189X11428813
  • Belloch Ortí, C. (2000). Las tecnologías de la información y comunicación (T. I. C.). https://bit.ly/39iBPIg
  • Calatayud, M. A. (2018). Los agrupamientos escolares a debate. Tendencias Pedagógicas, 32, 5–14. https://doi.org/10.15366/tp2018.32.001
  • Duch, B. J., Groh, S. E. y Allen, D. E. (2001). The power of problem-based learning. Sterling.
  • Garcia, I., Barberà, E., Gros, B. y Escofet, A. (2014). Analysing and supporting the process of co-designing inquiry-based and technology-enhanced learning scenarios in higher education. En Networked learning conference (pp. 493–501). https://doi.org/10.1109/IVS.2012.6232253
  • Garrison, D. R. y Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. Internet and Higher Education, 7(2), 95–105. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2004.02.001
  • Goeman, K., Poelmans, S. y Van Rompaey, V. (2018). Research report on state of the art in blended learning and innovation. European Maturity Model for Blended Education. European Union.
  • Gómez Barreto, I. M., Lledó Carreres, A., Perandones González, T. M. y Herrera Torres, L. (2017). El Empoderamiento Como Estrategia De Éxito En La Formación Inicial Del Profesorado. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 7(1), 151160. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v7.786
  • González, A. A., Roig, A. E., Suari, N. O. y Juanola, M. M. (2016). Aprendizaje-servicio y codiseño en la formación de maestros: Vías de integración de las experiencias y perspectivas de los estudiantes. Bordon, 68(2), 169–183. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68211
  • le Roux, I. y Nagel, L. (2018). Seeking the best blend for deep learning in a flipped classroom – viewing student perceptions through the Community of Inquiry lens. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(1). https://doi.org/10.1186/s41239-018-0098-x
  • Lesh, R. y Doerr, H. M. (2003). Beyond constructivism: models and modelling perspectives on mathematics problem solving, learning and teaching. Lawrence Erlbaum associates.
  • Martin, J., Spader, K. y Jhonson, J. (2017). Empower learners. In 13 Principles of good learning in games - Apllied to teaching. UW-Madison: University of Wisconsin Pressbooks. https://bit.ly/39oYMtk
  • Medina Velandia, L. N., Ángel Moreno, A. J., Plazas Gómez, L. A., Daza Piragauta, J., Simanca Herrera, F., Gil Aros, C. y Pardo Bello, G (2018). Las TIC en la educación. Fundación Universitaria Los Libertadores. https://doi.org/10.2307/j.ctv11wjdp.4
  • Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: profesionalización y razón pedagógica. Graó.
  • Piñero Charlo, J. C. y Canto López, M. C. (2019). Eficacia comparativa de métodos de aprendizaje mixto en la enseñanza de nuevos algoritmos a maestros en formación: estudio de un caso para la elaboración de directrices de diseño. Brazilian Journal of Development, 5(6), 7431–7444. https://doi.org/10.34117/bjdv5n6-128
  • Piñero Charlo, J. C. y Lloret Vieira, F. (2018). Aprendizaje mixto en docencia universitaria: recopilación de datos de eficacia comparativa. Actas de las III Jornadas de Innovación Docente Universitaria UCA (pp. 231–234).
  • Piñero, J. C. (2017). Un paso más en el aprendizaje basado en problemas, aprendizaje mixto. Actas de La II Jornadas de Innovación Docente Universitaria UCA.
  • Piñero, J. C. (2020). Modelando los diferentes roles del docente en la educación matemática moderna. Espacios, 41(30), 301–317. https://bit.ly/364HgZx
  • Popper, K. (cuarta edición) (1972). Conjetures and refutations. The growth of scientific knowledge. Routledge.
  • Rowland, G. (2008). Design and Research: Partners for Educational Innovation. Educational Technology, 48(6), 3–9. https://bit.ly/39huAR9
  • Sáenz Castro, C. (2008). Competencia Matemática de los Futuros Maestros. Enseñanza de las Ciencias, 25(3), 355–366. https://bit.ly/3q1tsa4
  • Schoenfeld, A. (1992). Learning to think mathematically: problem solving, metacognition and sense making in mathematics. En D. Grouws (Ed.), Handbook for Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 334-370). MacMillan
  • Shand, K. y Farrelly, S. G. (2018). The art of blending: Benefits and challenges of a blended course for preservice teachers. Journal of Educators Online, 15(1). https://doi.org/10.9743/JEO2018.15.1.10
  • Simon Pallisé, J., Benedí González, C., Blanché i Verges, C. y Bosch i Daniel, M. (2016). La semipresencialidad en Educación Superior: casos de estudio en los grados de la universidad de Barcelona. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (58), 15–33. https://doi.org/10.21556/edutec.2016.58.697
  • Stanic, G. y Kilpatrick, J. (1989). The teaching and assesing of mathematical problem solving. En R.I, Charles y E.A, Silver (Eds.), Historical perspectives on problem solving in the mathematics curriculum (pp. 1–22). NCTM/Lawerance Erlbaum Associates.
  • TEDS-M (2012). Informe Español. Estudio Internacional sobre la formación en matemáticas de los maestros. IEA. Análisis secundario - INEE | Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://bit.ly/3nXKYKt
  • Vilanova, S., Rocerau, M., Valdez, G., Oliver, M., Vecino, S., Medina, P., Astiz, M. y Álvarez, E. (2001). La educación matemática: el papel de la resolución de problemas en el aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 4(1), 45–68. https://bit.ly/3fD3DbE