Una mirada a los clásicos en la formación inicial de maestro desde la Lectura Fácil

  1. Manuel Francisco Romero Oliva 1
  2. Hugo Heredia Ponce 1
  3. Paula Rivera Jurado 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Educação & Formação

ISSN: 2448-3583

Year of publication: 2021

Volume: 6

Issue: 1

Pages: 7

Type: Article

DOI: 10.25053/REDUFOR.V6I1.3533 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Educação & Formação

Abstract

We present an experience from which it has been intended, on the one hand, to include Easy Reading (LF) in the initial training of teachers of the degree in Primary Education at the University of Cadiz as a strategy for approaching the classic works and authors for a literary education and, on the other hand, to address this methodology from the Global Work Projects (GWP). In this way, we gather the development of the experience ¬from an experiential point of view- along three moments: firstly, from the initial phase of exploration of the approaches of the LF; secondly, from the processes of adaptation of the classic text and, finally, from the design of the PTG from the adapted text. The results have shown a growing interest in this type of proposals for the understanding and enjoyment of classical texts and the need for training in this line of work among future teachers.

Bibliographic References

  • ANANIAS, M.; SANTOS, L. R. Quando o homem sabe ler, escrever e contar, pode, por sua própria individualidade, desenvolver-se e esclarecer-se”: a escolarização de crianças pobres na província da Parahyba do Norte (1855-1866). Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 66-80, 2019. Disponible en: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/453/1082. Acceso el: 29 jul. 2020.
  • ANULA, A. (Dir.). Introducción a Don Quijote de la Mancha de Fácil Lectura. Madrid: Fundación Universidad Autónoma de Madrid, 2005.
  • BRANDT, A.; HOBOLD, M. S. Prática como componente curricular na disciplina Pesquisa e Processos Educativos do curso de Pedagogia: um diferencial na relação entre pesquisa, teoria e prática. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 2, p. 142-160, 2019. Disponible en: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/319/1146. Acceso el: 29 jul. 2020.
  • ESTEBAN, M.; AMADOR, L. V. Modificación de conductas ambientales desde el aprendizaje basado en proyectos. MoleOla: Revista de Ciencias de la Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, n. 25, p. 23-25, 2017.
  • ILSMH. El Camino Más Fácil. 1998a. Disponible en: http://www.lecturafacil.net/media/resources/ilsmhcastellà.pdf. Acceso el: 12 abr. 2020.
  • ILSMH. El Camino Más Fácil. Directrices europeas para generar información de Fácil Lectura destinada a personas con retraso mental. 1998b. Disponible en: http://portal.uc3m.es/portal/page/portal/orientacion_personal_participacion/pied1/lectura_facil/documentos/manualdelecturafacil.pdf. Acceso el: 4 abr. 2020.
  • KONDRASHOVA, L. V. et al. Desenvolvimento do potencial criativo de futuros professores: estratégia para melhorar a qualidade do ensino superior pedagógico. Educación & Formación, Fortaleza, v. 5, n. 3, p. 1-15, 2020. Disponible en: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3292/2917 Acceso el: 3 jul. 2020.
  • MATA, B. Claro, útil, comprensible. 2012. Disponible en: https://lecturafacileuskadi.net/blog/claro-util-lenguaje-llano/. Acceso el: 10 mayo 2020.
  • MAYOL, M. C. Concepto de “Lectura Fácil y tipología de usuarios”. Educación y Biblioteca, La Rioja, n. 136, p. 76-80, 2003.
  • MÉRIDA, R. et al. Aprender investigando en la escuela y en la Universidad. Una experiencia de investigación-acción a partir del Trabajo por Proyectos. Investigación en la Escuela, Sevilla, n. 73, p. 65-76, 2011.
  • ONU. Declaración Universal de Derechos Humanos (10 diciembre 1948, 217 A (III)). Disponible en: https://www.refworld.org.es/docid/47a080e32.html. Acceso en: 14 mayo 2020.
  • RODRÍGUEZ, G.; GIL, J.; GARCÍA, E. Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe, 1996.
  • ROMERO, M. F.; JIMÉNEZ, R. La lectura intensiva como estrategia para el desarrollo de las habilidades comunicativas entre los estudiantes de secundario ELE. In: WILK-RACIĘSKA, J.; SZYNDLER, A.; TATOJ, C. (Ed.). Relecturas y nuevos horizontes en los estudios hispánicos: lingüística y didáctica. Wydawnictwo: Uniwersytetu Śląskiego, 2016. p. 333-356.
  • SALVADOR, E. Estimular la lectura: las posibilidades del material de lectura fácil. Aula de Innovación Educativa, Barcelona, n. 167, p. 27-29, 2007.
  • TRUJILLO, F. Enseñanza basada en proyectos: una propuesta eficaz para el aprendizaje y el desarrollo de las competencias básicas. Revista Eufonía: Didáctica de la Educación Musical, Barcelona, n. 55, p. 7-15, 2012.
  • ZABALA, A. Enfoque globalizador y pensamiento complejo: una respuesta para la comprensión e intervención en la realidad. Barcelona: Graó, 2005.
  • ZABALA, A. La práctica educativa: cómo enseñar. Barcelona: Graó, 2007.