¿La cantidad importa?El uso de los trabajos prácticos para aumentar el interés hacia las ciencias en futuros maestros/as de infantil

  1. Lourdes Aragón 1
  2. Beatriz Gómez Chacón 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

ISSN: 2530-9579

Year of publication: 2019

Issue Title: I Jornadas de la ÁPICE. La formación inicial en ciencias de maestros/as. Transferencia a la práctica

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 142-144

Type: Article

More publications in: Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

Abstract

Several studies reveal a lack of interest that future teachers show towards science. A possible solution could be integrate practical work in the subject “Didactics of Sciences” in the Early Childhood Degree, in order to increase the develop of scientific skills and motivate the students. The purpose of this research is to compare the opinions of students from three different classes about their interest in science after class attendance, considering that group A did not perform any practical work, group B did seven sessions, and group C did three sessions. Results show that there are no significant differences between groups, although B and C groups consider that practical works represent the activities that most contribute to increase their interest in science. Group A values other kind of activities.

Bibliographic References

  • Caamaño, A. (2003). Los trabajos prácticos en ciencias. En M.P. Jiménez (Coord.). Enseñar Ciencias, pp. 95-118. Barcelona: Graó.
  • Grilli-Silva, J. (2018). El material natural en la Biología escolar. Consideraciones éticas y didácticas sobre las actividades prácticas de laboratorio. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(1), 1104.
  • Séré, M. (2002). La enseñanza en el laboratorio. ¿Qué podemos aprender en términos de conocimiento práctico y de actitudes hacia la ciencia? Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 357-368.