Comprendiendo el encuentro entre significados del Aprendizaje y Servicio crítico en contextos comparados
ISSN: 0716-050X, 0718-0705
Year of publication: 2020
Volume: 46
Issue: 1
Pages: 57-77
Type: Article
More publications in: Estudios pedagógicos
Abstract
ABSTRACT: This work compares the Argentine and Spanish experience in the articulation of critical Service-Learning. The research has been developed to understand the meanings attributed to these practices in one place and another, putting words to the shared way by practitioners and investigators of Service-Learning in both contexts from a politicized orientation of these types of proposal. Consequently, through a qualitative, interpretive and ethnographic methodology, a first approximation is made to the construction of a shared history, through a documentary analysis. In the second moment, interviews and discussions groups are used to make the voices of participants emerge; common points in the development of this type of proposal are identified. Finally, we present the keys to a mutual enrichment process that makes that today Service-Learning a proposal not only very effective, but also in expansion.
Bibliographic References
- Barrios, S.. (2012). prendizaje-servicio como metodología para el desarrollo del pensamiento crítico en educación superior. Revista Cubana de Educación Médica Superior. 26. 594-603
- Batlle, R.. (2013). El Aprendizaje-Servicio en España: El contagio de una revolución pedagógica necesaria. PPC. Madrid.
- Billig, S. H.,Waterman, A. S.. (2014). Studying service-learning: Innovations in education research methodology. Routledge. London.
- Bringle, R.. (1996). Implementing Service Learning in Higher Education. Journal of Higher Education. 67. 221239
- Butin, D.. (2003). Of what use is it? Multiple conceptualizations of service learning within education. Teachers College. 105. 1674
- Butin, D.. (2015). Dreaming of justice: Critical service-learning and the need to wake up.. Theory Into Practice. 54. 5-10
- Carbonell, J.. (2015). Pedagogías del siglo XXI: Alternativas para la innovación educativa. Octaedro. Barcelona.
- Cardona, C.. (2002). Introducción a los Métodos de Investigación en Educación. Editorial EOS Universitaria. Madrid.
- Cate, R.. (2017). A Review of Current Methods to Develop Empowering Service-Learning Programs for Latina/o College Students. Journal of Hispanic Higher Education. 17.
- Daigre, E.. (2000). Toward a critical service-learning pedagogy: A Freirean approach to civic literacy. Academic Exchange Quarterly. 4. 6-14
- De la Cerda, M.. (2009). Aprendizaje servicio (ApS): educación y compromiso cívico. Graó. Barcelona.
- De Sousa Santos, B.. (2017). Más allá de la imaginación política y de la teoría crítica eurocéntricas. Revista Crítica de Ciências Sociais. 75-116
- Deans, T.. (1999). Service-Learning in Two Keys: Paulo Freire's Critical Pedagogy in Relation to John Dewey's Pragmatism. Michigan Journal of community service learning. 6. 15-29
- Deeley, S. J.. (2016). El Aprendizaje-Servicio en educación superior: Teoría, práctica y perspectiva crítica. Narcea Ediciones. Madrid.
- Díaz, R.,Freire, J.. (2012). Educación expandida. Zemos98. Sevilla.
- Eyler, J.,Giles, D.. (1999). Where ́s de Learning in Service-Learning?. Jossey‐Bass. San Francisco.
- Eyler, J.,Giles Jr, D. E.. (1999). Where's the Learning in Service-Learning? Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. Jossey-Bass, Inc.. San Francisco.
- Fielding, M.. (2011). La voz del alumnado y la inclusión educativa: una aproximación democrática radical para el aprendizaje intergeneracional. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 70. 31-61
- Folgueiras, P.. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación. 362. 159
- Francisco, A.. (2010). El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una estrategia en la formación de ciudadanía crítica. Revista electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 13. 69-78
- Freire, P.. (1970). La pedagogía del oprimido. Siglo XXI. Madrid.
- (2008). Fundación Zerbikas Aprendizaje y Servicio Solidario. Guía de bolsillo. Fundación Zerbikas. Bilbao.
- Furco, A.. (1996). Service-learning: A balanced approach to experiential education.
- Furco, A,Billing, S.. (2002). Service-Learning. The essence of the Pedagogy. Information Age Publishing. Greenwich CT.
- García, R. J.. (2016). Nuevos escenarios de aprendizaje en nuevos entornos de relación. El Diario de la Educación.
- García, M.. (2015). El aprendizaje y servicio en la formación inicial del profesorado: De las prácticas educativas críticas a la institucionalización curricular. Revista de Currículum y Formación del Profesorado. 19. 1-6
- García, M.. (2016). Innovación Educativa. Más allá de la ficción. Pirámide. Madrid.
- García-Pérez, A.. (2018). El Aprendizaje-Servicio en la Universidad. Una metodología docente y de investigación al servicio de la justicia social y el desarrollo sostenible. Comunicación Social. Salamanca.
- Gibbs, G.. (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Morata. Madrid.
- Giles, D. E.. (1987). Dewey's theory of experience: Implications for service-learning. Journal of Cooperative Education. 27. 87
- Hart, S.. (2006). Breaking literacy boundaries through critical service-learning: Education for the silenced and marginalized. Mentoring & Tutoring. 14. 17-32
- Horacio, N.. (2006). Aprendizaje y Servicio en Educación Superior. La experiencia latinoamericana. Seminario Internacional Responsabilidad Social. Universitaria: Aprendizaje Servicio. Caracas. Abril 2006.
- King, J. T.. (2004). Service-learning as a site for critical pedagogy: A case of collaboration, caring, and defamiliarization across borders. Journal of Experiential Education. 26. 121
- Latta, M.. (2018). Approaching Critical Service-Learning: A Model for Reflection on Positionality and Possibility. Journal of Higher Education Outreach and Engagement. 22. 31-55
- Martín, X.. (2015). 11 ideas claves. ¿Cómo realizar un proyecto de aprendizaje servicio?. Graó. Barcelona.
- Martín, X.. (2010). Prácticas de ciudadanía. Diez experiencias de aprendizaje servicio. Ediciones Octaedro. Madrid.
- Martínez, M.. (2008). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Ediciones Octaedro. Barcelona.
- Maturana, H.. (1992). Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Ediciones Pedagógicas. Santiago de Chile.
- Mayor-Paredes, D.. (2018). Prácticas de aprendizaje-servicio como escenarios de confluencia entre la educación escolar y social. Revista Iberoamericana de Educación. 76. 35-56
- (2017). Ministerio de Educación de la Nación. Antología Volumen 1.
- Mitchell, T. D.. (2008). Tradicional vs. Critical Service-Learning: Engaging the Literature to Differentiate Two Models. Michigan Journal of Community Service Learning. 50-65
- Navarrete, A.. (2010). Evaluación de proyectos de servicio social en una universidad mexicana. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación. 2. 371
- Ochoa, E.. (2010). Aprendizaje-Servicio en América Latina: Apuntes sobre pasado y presente. Tzhoecoen. 5. 108
- Páez, M.. (2013). La reflexión en el Aprendizaje-Servicio. Revista internacional de educación para la justicia social. 2. 13-32
- Porfilio, B.,Hickman, H.. (2011). Critical Service-Learning as Revolutionary Pedagogy: A Project of Student Agency in Action. Information Age Publishing. Charlotte, NC.
- Postay, V.. (2002). Las escuelas solidarias del modelo neo-neo y la formación de la cultura política: el caso del Programa Nacional de Escuela y Comunidad. Cuadernos de Educación, Universidad de Córdoba. 189-201
- Puig, J. M.. (2009). Aprendizaje Servicio (ApS). Educación y compromiso cívico. Grao. Barcelona.
- Puig, J. M.,Batlle, R.,Bosch, C.,Palos, J.. (2007). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Octaedro. Barcelona.
- Rice, K.. (2000). Integrating service learning and multicultural education in colleges and universities. Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Mahwah, NJ, US.
- Robinson, T.. (2000). Service learning as justice advocacy: Can political scientists do politics?. Political Science and Politics. 33. 605
- Rodríguez, G.,Gil, J.,García, E.. (1999). Metodología de la Investigación cualitativa. Ediciones Aljibe. Málaga.
- Rosenberger, C.. (2000). Integrating service learning and multi-cultural education in colleges and universities. Lawrence Erlbaum Associates. Mahwah, NJ.
- Rubio, L.,Escofet, A.. (2017). Aprendizaje-Servicio (ApS): Claves para su desarrollo en la Universidad. Octaedro. Barcelona.
- Saltmarsh, J.. (1996). Education for critical citizenship: John Dewey’s contribution to the pedagogy of community service learning. Michigan Journal of Community Service Learning. 3. 13-21
- Sandín, M.P.. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. McGraw and Hill. Madrid.
- Sigmon, R. L.. (1979). Service-learning: Three principles. Synergist. 8. 9-11
- Stoecker, R.. (2016). Liberating Service Learning and the Rest of Higher Education Civic Engagement. Temple University Press. Philadelphia, PA.
- Tapia, N.. (2000). La solidaridad como pedagogía. Ciudad Nueva. Buenos Aires.
- Tapia, N.. (2002). El aprendizaje-servicio en América Latina, en Aprender sirve, servir enseña. Centro Latinoamericano de Aprendizaje-Servicio Solidario. Buenos Aires.
- Tapia, N.. (2008). Aprendizaje y servicio solidario. Ciudad Nueva. Buenos Aires.
- Terrance, T. C.. (2018). Culturally Engaging Service-Learning with Diverse Communities. IGI Global.
- Tonucci, F.. (1997). La verdadera reforma empieza a los tres años. Revista Investigación en la Escuela. 33. 5-16