Comprendiendo el encuentro entre significados del Aprendizaje y Servicio crítico en contextos comparados

  1. Ana Zarzuela
  2. Mayka García
Revista:
Estudios pedagógicos

ISSN: 0716-050X 0718-0705

Ano de publicación: 2020

Volume: 46

Número: 1

Páxinas: 57-77

Tipo: Artigo

DOI: 10.4067/S0718-07052020000100057 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Estudios pedagógicos

Resumo

ABSTRACT: This work compares the Argentine and Spanish experience in the articulation of critical Service-Learning. The research has been developed to understand the meanings attributed to these practices in one place and another, putting words to the shared way by practitioners and investigators of Service-Learning in both contexts from a politicized orientation of these types of proposal. Consequently, through a qualitative, interpretive and ethnographic methodology, a first approximation is made to the construction of a shared history, through a documentary analysis. In the second moment, interviews and discussions groups are used to make the voices of participants emerge; common points in the development of this type of proposal are identified. Finally, we present the keys to a mutual enrichment process that makes that today Service-Learning a proposal not only very effective, but also in expansion.

Referencias bibliográficas

  • Barrios, S.. (2012). prendizaje-servicio como metodología para el desarrollo del pensamiento crítico en educación superior. Revista Cubana de Educación Médica Superior. 26. 594-603
  • Batlle, R.. (2013). El Aprendizaje-Servicio en España: El contagio de una revolución pedagógica necesaria. PPC. Madrid.
  • Billig, S. H.,Waterman, A. S.. (2014). Studying service-learning: Innovations in education research methodology. Routledge. London.
  • Bringle, R.. (1996). Implementing Service Learning in Higher Education. Journal of Higher Education. 67. 221239
  • Butin, D.. (2003). Of what use is it? Multiple conceptualizations of service learning within education. Teachers College. 105. 1674
  • Butin, D.. (2015). Dreaming of justice: Critical service-learning and the need to wake up.. Theory Into Practice. 54. 5-10
  • Carbonell, J.. (2015). Pedagogías del siglo XXI: Alternativas para la innovación educativa. Octaedro. Barcelona.
  • Cardona, C.. (2002). Introducción a los Métodos de Investigación en Educación. Editorial EOS Universitaria. Madrid.
  • Cate, R.. (2017). A Review of Current Methods to Develop Empowering Service-Learning Programs for Latina/o College Students. Journal of Hispanic Higher Education. 17.
  • Daigre, E.. (2000). Toward a critical service-learning pedagogy: A Freirean approach to civic literacy. Academic Exchange Quarterly. 4. 6-14
  • De la Cerda, M.. (2009). Aprendizaje servicio (ApS): educación y compromiso cívico. Graó. Barcelona.
  • De Sousa Santos, B.. (2017). Más allá de la imaginación política y de la teoría crítica eurocéntricas. Revista Crítica de Ciências Sociais. 75-116
  • Deans, T.. (1999). Service-Learning in Two Keys: Paulo Freire's Critical Pedagogy in Relation to John Dewey's Pragmatism. Michigan Journal of community service learning. 6. 15-29
  • Deeley, S. J.. (2016). El Aprendizaje-Servicio en educación superior: Teoría, práctica y perspectiva crítica. Narcea Ediciones. Madrid.
  • Díaz, R.,Freire, J.. (2012). Educación expandida. Zemos98. Sevilla.
  • Eyler, J.,Giles, D.. (1999). Where ́s de Learning in Service-Learning?. Jossey‐Bass. San Francisco.
  • Eyler, J.,Giles Jr, D. E.. (1999). Where's the Learning in Service-Learning? Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. Jossey-Bass, Inc.. San Francisco.
  • Fielding, M.. (2011). La voz del alumnado y la inclusión educativa: una aproximación democrática radical para el aprendizaje intergeneracional. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 70. 31-61
  • Folgueiras, P.. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación. 362. 159
  • Francisco, A.. (2010). El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una estrategia en la formación de ciudadanía crítica. Revista electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 13. 69-78
  • Freire, P.. (1970). La pedagogía del oprimido. Siglo XXI. Madrid.
  • (2008). Fundación Zerbikas Aprendizaje y Servicio Solidario. Guía de bolsillo. Fundación Zerbikas. Bilbao.
  • Furco, A.. (1996). Service-learning: A balanced approach to experiential education.
  • Furco, A,Billing, S.. (2002). Service-Learning. The essence of the Pedagogy. Information Age Publishing. Greenwich CT.
  • García, R. J.. (2016). Nuevos escenarios de aprendizaje en nuevos entornos de relación. El Diario de la Educación.
  • García, M.. (2015). El aprendizaje y servicio en la formación inicial del profesorado: De las prácticas educativas críticas a la institucionalización curricular. Revista de Currículum y Formación del Profesorado. 19. 1-6
  • García, M.. (2016). Innovación Educativa. Más allá de la ficción. Pirámide. Madrid.
  • García-Pérez, A.. (2018). El Aprendizaje-Servicio en la Universidad. Una metodología docente y de investigación al servicio de la justicia social y el desarrollo sostenible. Comunicación Social. Salamanca.
  • Gibbs, G.. (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Morata. Madrid.
  • Giles, D. E.. (1987). Dewey's theory of experience: Implications for service-learning. Journal of Cooperative Education. 27. 87
  • Hart, S.. (2006). Breaking literacy boundaries through critical service-learning: Education for the silenced and marginalized. Mentoring & Tutoring. 14. 17-32
  • Horacio, N.. (2006). Aprendizaje y Servicio en Educación Superior. La experiencia latinoamericana. Seminario Internacional Responsabilidad Social. Universitaria: Aprendizaje Servicio. Caracas. Abril 2006.
  • King, J. T.. (2004). Service-learning as a site for critical pedagogy: A case of collaboration, caring, and defamiliarization across borders. Journal of Experiential Education. 26. 121
  • Latta, M.. (2018). Approaching Critical Service-Learning: A Model for Reflection on Positionality and Possibility. Journal of Higher Education Outreach and Engagement. 22. 31-55
  • Martín, X.. (2015). 11 ideas claves. ¿Cómo realizar un proyecto de aprendizaje servicio?. Graó. Barcelona.
  • Martín, X.. (2010). Prácticas de ciudadanía. Diez experiencias de aprendizaje servicio. Ediciones Octaedro. Madrid.
  • Martínez, M.. (2008). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Ediciones Octaedro. Barcelona.
  • Maturana, H.. (1992). Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Ediciones Pedagógicas. Santiago de Chile.
  • Mayor-Paredes, D.. (2018). Prácticas de aprendizaje-servicio como escenarios de confluencia entre la educación escolar y social. Revista Iberoamericana de Educación. 76. 35-56
  • (2017). Ministerio de Educación de la Nación. Antología Volumen 1.
  • Mitchell, T. D.. (2008). Tradicional vs. Critical Service-Learning: Engaging the Literature to Differentiate Two Models. Michigan Journal of Community Service Learning. 50-65
  • Navarrete, A.. (2010). Evaluación de proyectos de servicio social en una universidad mexicana. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación. 2. 371
  • Ochoa, E.. (2010). Aprendizaje-Servicio en América Latina: Apuntes sobre pasado y presente. Tzhoecoen. 5. 108
  • Páez, M.. (2013). La reflexión en el Aprendizaje-Servicio. Revista internacional de educación para la justicia social. 2. 13-32
  • Porfilio, B.,Hickman, H.. (2011). Critical Service-Learning as Revolutionary Pedagogy: A Project of Student Agency in Action. Information Age Publishing. Charlotte, NC.
  • Postay, V.. (2002). Las escuelas solidarias del modelo neo-neo y la formación de la cultura política: el caso del Programa Nacional de Escuela y Comunidad. Cuadernos de Educación, Universidad de Córdoba. 189-201
  • Puig, J. M.. (2009). Aprendizaje Servicio (ApS). Educación y compromiso cívico. Grao. Barcelona.
  • Puig, J. M.,Batlle, R.,Bosch, C.,Palos, J.. (2007). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Octaedro. Barcelona.
  • Rice, K.. (2000). Integrating service learning and multicultural education in colleges and universities. Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Mahwah, NJ, US.
  • Robinson, T.. (2000). Service learning as justice advocacy: Can political scientists do politics?. Political Science and Politics. 33. 605
  • Rodríguez, G.,Gil, J.,García, E.. (1999). Metodología de la Investigación cualitativa. Ediciones Aljibe. Málaga.
  • Rosenberger, C.. (2000). Integrating service learning and multi-cultural education in colleges and universities. Lawrence Erlbaum Associates. Mahwah, NJ.
  • Rubio, L.,Escofet, A.. (2017). Aprendizaje-Servicio (ApS): Claves para su desarrollo en la Universidad. Octaedro. Barcelona.
  • Saltmarsh, J.. (1996). Education for critical citizenship: John Dewey’s contribution to the pedagogy of community service learning. Michigan Journal of Community Service Learning. 3. 13-21
  • Sandín, M.P.. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. McGraw and Hill. Madrid.
  • Sigmon, R. L.. (1979). Service-learning: Three principles. Synergist. 8. 9-11
  • Stoecker, R.. (2016). Liberating Service Learning and the Rest of Higher Education Civic Engagement. Temple University Press. Philadelphia, PA.
  • Tapia, N.. (2000). La solidaridad como pedagogía. Ciudad Nueva. Buenos Aires.
  • Tapia, N.. (2002). El aprendizaje-servicio en América Latina, en Aprender sirve, servir enseña. Centro Latinoamericano de Aprendizaje-Servicio Solidario. Buenos Aires.
  • Tapia, N.. (2008). Aprendizaje y servicio solidario. Ciudad Nueva. Buenos Aires.
  • Terrance, T. C.. (2018). Culturally Engaging Service-Learning with Diverse Communities. IGI Global.
  • Tonucci, F.. (1997). La verdadera reforma empieza a los tres años. Revista Investigación en la Escuela. 33. 5-16