Aprendizaje de estudiantes de secundaria sobre la naturaleza de la ciencia mediante el caso histórico de Semmelweis Y la fiebre puerperal

  1. María del Mar Aragón-Méndez
  2. Antonio García-Carmona
  3. José Antonio Acevedo-Díaz
Zeitschrift:
Revista Científica

ISSN: 0124-2253 2344-8350

Datum der Publikation: 2016

Ausgabe: 27

Nummer: 3

Seiten: 302-317

Art: Artikel

DOI: 10.14483/UDISTRITAL.JOUR.RC.2016.27.A1 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Revista Científica

Zusammenfassung

This paper presents the findings from the assessment of an activity for learning some nature of science (NOS) aspects using as context the historical case of Semmelweis’ research on childbed fever. The activ-ity is intended for 15-16-year-old students and it was performed from an explicit and reflective approach. A rubric was employed to assess students’ learning, which was applied using a method of inter-rate anal-ysis. Also, the teacher’s diary was used as a comple-mentary tool of assessment. Globally, the findings show students’ progression in understanding the aspects of NOS addressed. The students attained a moderate level of understanding in relation to epis-temic aspects, but their levels of understanding

Bibliographische Referenzen

  • Abd-El-Khalick, F. (1999). Teaching Science with History. The Science Teacher, 66(9), 18-22.
  • Abd-El-Khalick, F. y Lederman, N.G. (2000). The influence of history of science course on students’ views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 37(10), 1057-1095.
  • Abd-El-Khalick, F. (2012). Nature of science in science education: Toward a coherent framework for synergistic research and development. En B.J. Fraser, K. Tobin y C.J. McRobbie (Eds.), Second international handbook of science education (pp. 1041-1060). Dordrecht: Springer.
  • Abd-El-Khalick, F. (2014). The Evolving Landscape Related to Assessment of Nature of Science. En N.G. Lederman y S.K. Abell (Eds.), Handbook of Research in Science Education, Volume II. (pp. 621-650). New York, NY, USA: Routledge.
  • Acevedo, J.A. (1990). Razonamiento causal en una tarea de contexto natural. Un estudio evolutivo con estudiantes de Bachillerato. Investigación en la Escuela, 10, 61-70.
  • Acevedo, J.A. (2004). Reflexiones sobre las finalidades de la enseñanza de las ciencias: educación científica para la ciudanía. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(1), 3-16.
  • Acevedo, J.A. (2006). Modelos de relaciones entre ciencia y tecnología: un análisis social e histórico. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 3(2), 198-219.
  • Acevedo, J.A. (2008). El estado actual de la naturaleza de la ciencia en la didáctica de las ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(2), 178-198.
  • Acevedo, J.A. (2009). Enfoques explícitos versus implícitos en la enseñanza de la naturaleza de la ciencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(3), 355-386.
  • Acevedo, J.A. (2010). Formación del profesorado de ciencias y enseñanza de la naturaleza de la ciencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7(3), 653-660.
  • Acevedo, J.A. y García-Carmona, A. (2016a). «Algo antiguo, algo nuevo, algo prestado». Tendencias sobre la naturaleza de la ciencia en la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 3-19.
  • Acevedo, J.A. y García-Carmona, A. (2016b). Rosalind Franklin y la estructura del ADN: un caso de historia de la ciencia para aprender sobre la naturaleza de la ciencia. Revista Científica, 25.
  • Acevedo, J.A. y García-Carmona, A. (2016c). Uso de la historia de la ciencia para comprender aspectos de la naturaleza de la ciencia. Fundamentación de una propuesta basada en la controversia Pasteur-Liebig sobre la fermentación. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 11(33).
  • Acevedo, J.A., García-Carmona, A. y Aragón-Méndez, M.M. (2015). Semmelweis y la fiebre puerperal - Texto de Historia de la Ciencia para Educación Secundaria Obligatoria. Disponible en ResearchGate. DOI: 10.13140/RG.2.1.4404.0087.
  • Acevedo, J.A., García-Carmona, A. y Aragón, M.M. (2016a). La controversia Pasteur vs. Pouchet sobre la generación espontánea: un recurso para la formación inicial del profesorado en la naturaleza de la ciencia desde un enfoque reflexivo. Ciência & Educação, 22(4).
  • Acevedo, J.A., García-Carmona, A. y Aragón-Méndez, M.M. (2016b). Un caso de Historia de la Ciencia para aprender Naturaleza de la Ciencia: Semmelweis y la fiebre puerperal. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(2), 408-422.
  • Acevedo, J.A., Vázquez, A., Manassero, M.A. y Acevedo, P. (2007). Consensos sobre la naturaleza de la ciencia: fundamentos de una investigación empírica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(1), 42-66.
  • Allchin, D. (2003). Scientific myth-conceptions. Science Education, 87(3), 329-351.
  • Bybee, R.W. (1997). Achieving scientific literacy: From purposes to practices. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Clough, M. (2011a). The Story Behind the Science: Bringing Science and Scientists to Life in Post-Secondary Science Education. Science & Education, 20(7-8), 701-717.
  • Clough, M. (2011b). Teaching and assessing the nature of science. The Science Teacher, 78(6), 56-60.
  • Dagher, Z.R. y Erduran S. (2016). Reconceptualizing the nature of science for science education. Why does it matter? Science & Education, 25(1-2), 147-164.
  • Erduran, S. y Dagher, Z.R. (2014). Reconceptualizing the Nature of Science for Science Education. Dordrecht: Springer.
  • García-Carmona, A. y Acevedo, J.A. (2016). Learning about the nature of science using newspaper articles with scientific content: A study in initial primary teacher education. Science & Education, 25(5-6), 523-546.
  • García-Carmona, A., Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2012). Comprensión de los estudiantes sobre Naturaleza de la Ciencia: análisis del estado actual de la cuestión y perspectivas. Enseñanza de las Ciencias, 30(1), pp. 23-34.
  • Hempel, C. G. (1973). Filosofía de la ciencia natural. Madrid: Alianza.
  • Hodson, D. (2014). Learning science, learning about science, doing science: different goals demand different learning methods. International Journal of Science Education, 36(15), 2534-2553.
  • Irwin, A.R. (2000). Historical case studies: teaching the nature of science in context. Science Education, 84(1), 5-26.
  • Irzik, G. y Nola, R. (2014). New directions for nature of science research. En M. Matthews (Ed.), International handbook of research in history, philosophy and science teaching (pp. 999-1021). Dordrecht: Springer.
  • Kampourakis, K. (2016). The “general aspects” conceptualization as a pragmatic and effective means to introducing students to nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 53(5), 667-682.
  • Kim, B.S., Ko, E.K., Lederman, N.G. y Lederman, J.S. (2005). A developmental continuum of pedagogical content knowledge for nature of science instruction. International Annual Conference of the National Association for Research in Science Teaching. Dallas, TX (April 4-7).
  • Kolstø, S.D. (2008). Science education for democratic citizenship through the use of the history of science. Science & Education, 17(8-9), 977-997.
  • Lederman, N.G. (2007). Nature of science: past, present, and future. En S.K. Abell y N.G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 831-879.
  • Lederman, N.G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R.L. y Schwartz, R.S. (2002). Views of nature of science questionnaire: Towards valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497- 521.
  • Matthews, M. (2012). Changing the focus: From nature of science (NOS) to features of science (FOS). En M.S. Khine (Ed.), Advances in nature of science research (pp. 3-26). Dordrecht: Springer.
  • Matthews, M. (2015). Science teaching: The contribution of history and philosophy of science (20th Anniversary Revised and Expanded Edition). New York: Routledge.
  • McComas, W.F. (2008). Seeking historical examples to illustrate key aspects of the nature of science. Science & Education, 17(2-3), 249-263.
  • Nam, J., Mayer, V.J. y Choi, J. (2007). Developing experienced Korean science teachers’ ability to transfer their understanding of the nature of science into their classroom teaching. In Pedagogical content knowledge of experienced science teachers and its development in the context of curriculum reform. Symposium presented at the 6th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA). Malmö University, Malmö, Sweden (August 21-25 August).
  • Niaz, M. (2009). Progressive transitions in chemistry teachers’ understanding of nature of science based on historical controversies. Science & Education, 18(1), 43-65.
  • Niaz, M. (2016). History and philosophy of science as a guide to understanding nature of science. Revista Científica, 24, 7-16.
  • Osborne, J., Collins, S., Ratcliffe, M., Millar, R. y Duschl, R. (2003). What “ideas-about-science” should be taught in school science? A Delphi study of the expert community. Journal of Research in Science Teaching, 40(7), 692-720.
  • Solbes-Matarredona, J., & Torres-Merchán, N. Y. (2015). Alternativas para reflexionar aspectos críticos de la ciencia en el aula. Revista Científica, 2(22), 31-44. https://doi.org/10.14483/10.14483/udistrital.jour.RC.2015.22.a3
  • Tolvanen, S., Jansson, J., Vesterinen, V.-M. y Aksela, M. (2014). How to use Historical Approach to teach Nature of Science in Chemistry Education? Science & Education, 23(8), 1605-1636.