Análisis psicométrico y adaptación del Test de Autoconcepto Forma 5 en universitarios asiduos al uso de videojuegos

  1. Asunción Martínez Martínez
  2. Félix Zurita Ortega
  3. Ramón Chacón Cuberos
  4. Tamara Espejo Garcés
  5. Manuel Castro Sánchez
  6. Antonio José Pérez Cortés
Revista:
Revista iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica

ISSN: 1135-3848

Ano de publicación: 2018

Volume: 4

Número: 49

Páxinas: 77-86

Tipo: Artigo

DOI: 10.21865/RIDEP49.4.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica

Resumo

The aim of this research is to adapt and analyze the psychometric properties of the AF - 5 (Autoconcepto Forma 5) to a population of Spanish university students who play video games frequently. The employed techniques were an exploratory and confirmatory analysis. The sample consists of 490 participants with an age range between 20 and 29 years (M=22.8, SD=3 .639), being 297 subjects women (60.6%) and 193 men (39.4%). Exploratory factor analysis was performed using Factor Analysis program and confirmatory factor analysis using M - PLUS 7. Results show that the questionnaire provides higher reliability indices th an α =.70. The family factor was suppressed, as it did not reach reliability in the constructs of the dimension, so the confirmatory analysis was performed with a four - factor model.Thus, it was developed a confirmatory analysis with a factorial model of fou r options. Pearson correlation coefficient shows that almost all correlations between factors were significant ( p <.01) and that the association between social and emotional dimension was the strongest.

Información de financiamento

La presente investigación forma parte del Proyecto I+D PID 14-81, denominado “Programa de intervención educativa utilizando videojuegos activos y juegos motores para el apoyo a la docencia en materias de educación física y salud nutricional en los grados de primaria e infantil”. La presente investigación forma parte del Proyecto de Excelencia P11-TIC-7486, denominado “Videojuegos educativos para las aulas TIC: Metodología de desarrollo e implantación”, financiado por la Consejería de Innovación, Ciencia y Empresa de la Junta de Andalucía. La presente investigación forma parte del Proyecto DISPERSA TIN2015-67149-C3-R, denominado “Diseño de Juegos Pervasivos Basados en Experiencias de Aprendizaje Sensibles al Contexto”, financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad.