Editoras de poesía en la posguerra españolaConcha Lagos y la red literaria "Ágora" (1955-1973)

  1. María Teresa Navarrete Navarrete 1
  1. 1 Ghent University
    info

    Ghent University

    Gante, Bélgica

    ROR https://ror.org/00cv9y106

Zeitschrift:
Lectora: revista de dones i textualitat

ISSN: 1136-5781

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: ¿Una empresa de mujeres? Construir la Re(d)pública de las Letras: Editoras iberoamericanas contemporáneas

Nummer: 25

Seiten: 171-186

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Lectora: revista de dones i textualitat

Zusammenfassung

This article studies the Agora literary network, directed by Concha Lagos, through its homonymous publishing house, the magazine Cuadernos de Ágora, and the literary circle “Los viernes de Ágora”. The focus of analysis is Ágora, the publishing house that specialized in poetry, and its development during the Spanish post-war period. We tackle, first, the issue of the status of the woman editor in this period and her ideological position with respect to Franco’s regime. Secondly, we approach the publishing house Ágora and its network of writers, among which the groups of exiled poets, women poets and young poets stand out.

Bibliographische Referenzen

  • Alonso, Cecilio (1992), “Introducción”, Versos escogidos de Manuel Molina, Alicante, Instituto de Estudios Juan Gil-Albert: 11-24.
  • Abrighach, Mohamed (2018). “Semblanza de Colección Itimad (Tetuán, 1954-1956)”, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes—Portal Editores y Editoriales Iberoamericanos (siglos XIX-XXI), EDI-RED.
  • Agulló Cobo, Mercedes (1958), “Escritores contemporáneos: Concha Lagos”, El libro español: revista mensual del Instituto Nacional del Libro Español, 6: 303-306.
  • Balmaseda Maestu, Enrique (1988), “La poesía española de posguerra a través de sus antologías”, Cuadernos de investigación filológica, 14: 41-55.
  • Benet, Juan (1990), “El efecto Barral”, Revista de Occidente, 110-114: 11-16.
  • Bourdieu, Pierre (1988), La distinción. Criterio y bases sociales del gusto, María del Carmen Ruiz de Elvira (trad.), Madrid, Taurus.
  • Bourdieu, Pierre (2000), Esquisse d’une théorie de la practique, París, Seuil/Points.
  • Caballero Bonald, José Manuel (2001), La costumbre de vivir, Madrid, Alfaguara.
  • Cano, José Luis (1986), Los cuadernos de Velintonia: conversaciones con Vicente Aleixandre, Barcelona, Seix Barral.
  • Cano Ballesta, Juan (1994), Las estrategias de la imaginación. Utopías literarias y retórica política bajo el franquismo, Madrid, Siglo xxi.
  • Carr, Raymond y Juan Pablo Fusi (1979), España, de la dictadura a la democracia, Barcelona, Planeta.
  • Castellet, Josep Maria (1960), Veinte años de poesía española (1939-1959), Barcelona, Seix Barral.
  • Castellet, Josep Maria (1966), Un cuarto de siglo de poesía española (1939-1965), Barcelona, Seix Barral.
  • Celaya, Gabriel (1976), Itinerario poético, Madrid, Cátedra.
  • Correcher Juliá, Estrella (2014), “La revista Cuadernos de Ágora y sus relaciones con Latinoamérica”, Mitologías hoy, 9: 140-156.
  • Fraile, Medardo (2009), El cuento de siempre acabar, Valencia, Pre-textos.
  • Fuertes, Gloria (1958), Todo asusta, Caracas, Lírica Hispana.
  • García Martín, José Luis (2009), “Mi vida y otros cuentos”, La Nueva España, 9/8/2018.
  • Gastón, Amparo (s.f.), Carta a Concha Lagos, Madrid, Biblioteca Nacional de España: Mss. 2265693bis.
  • Gómez Gil, Alfredo (1981), Concha Lagos bajo el dominio de la literatura comparada, Alicante, Instituto de Estudios Alicantinos.
  • Kirkpatrick, Susan (2003), Mujer, modernismo y vanguardia en España (1898-1931), Madrid, Cátedra.
  • Lagos, Concha (1975-1976), La Madeja I, Madrid, Biblioteca Nacional de España.
  • Lagos, Concha(1977-1978), La Madeja II, Madrid, Biblioteca Nacional de España.
  • Lagos, Concha (1988), Prolongada en el tiempo, Madrid, Biblioteca Nacional de España.
  • Las Santas, Adelaida (1959), Poetas de café, Madrid, Editorial Clásica Moderna.
  • Las Santas, Adelaida (1983), Versos con faldas (breve historia de una tertulia intelectual femenina), Madrid, Aguacantos.
  • Maraña, Félix (1992), “Celaya, introductor de poetas”, Zurgai, diciembre: 34-37.
  • Medrano, Susana (1974), La poesía de Concha Lagos. La trilogía fundamental, Madrid, Instituto de Cultura Hispánica.
  • Ortiz, Fernando (1981), Introducción a la poesía andaluza contemporánea, Sevilla, Calle del aire.
  • Paraíso, Isabel (2005), “Cuadernos de Ágora (1956-1964)”, Revistas literarias españolas del siglo xx (1919-1975), José Manuel Ramos Ortega y José María Barrera López (eds.), Madrid, Ollero y Ramos Editores: 353-398.
  • Payeras Grau, María (2009), Espejos de palabra. La voz secreta de la mujer en la poesía española de posguerra (1939-1959), Madrid, UNED.
  • Pedrazuela Fuentes, Mario (2010), Alonso Zamora Vicente: vida y filología, Alicante, Publicaciones de la Universidad de Alicante.
  • Ramos Ortega, Manuel J. (2011), “El cauce de Adonais: El caso de Ángel García López”, La poesía de Ángel García López, José Jurado Morales (ed.), Madrid, Visor: 217-236.
  • Ribes, Francisco (1952), Antología consultada de la joven poesía española, Valencia, Mares.
  • Ripoll Sintes, Blanca (2017), “El espacio de lo posible: las tertulias literarias en La noche que yo llegué al Café Gijón de Francisco Umbral”, Actio Nova. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 1: 221-240.
  • Romero, Marina (s.f.), Cartas a Concha Lagos, Madrid, Biblioteca Nacional de España: Mss. 22656225-226.
  • Sánchez Dueñas, Blas y María José Porro Herrera (2015), Concha Lagos. Agente cultural: Los Cuadernos de Ágora, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Uceda, Julia (1960), Carta a Concha Lagos, Madrid, Biblioteca Nacional de España: Mss. 22656154b. [24/5/1960]
  • Uceda, Julia (1961), Carta a Concha Lagos, Madrid, Biblioteca Nacional de España: Mss. 22656159. [21/9/1961]
  • Uceda, Julia (1961), Carta a Concha Lagos, Madrid, Biblioteca Nacional de España: Mss. 22656163. [20/12/1961]
  • Uceda, Julia (1963), Carta a Concha Lagos, Madrid, Biblioteca Nacional de España: Mss. 22656171. [17/2/1963]
  • Umbral, Francisco (2012), La noche que llegué al Café Gijón, Barcelona, Austral.
  • Varona, Dora (1961), Carta a Concha Lagos, Madrid, Biblioteca Nacional de España: Mss. 22656274. [20/12/1961]
  • Varona, Dora (1962), Carta a Concha Lagos, Madrid, Biblioteca Nacional de España: Mss. 22656275. [31/7/1962]
  • Varona, Dora (1963), “Tierra secreta de María Eugenia Rincón”, Cuadernos de Ágora, 75-78: 42-46.
  • Varona, Dora (1965), Carta a Concha Lagos, Madrid, Biblioteca Nacional de España: Mss. 22656280. [30/12/1965]
  • Vázquez Montalbán, Manuel (1985): “Sobre ‘los novísimos’ y sus postrimerías”, El País, 4/9/2018.