Txalaparta y construcción nacionalconstruyendo música

  1. María Escribano del Moral
Aldizkaria:
Ankulegi: gizarte antropologia aldizkaria = revista de antropología social

ISSN: 1138-347X

Argitalpen urtea: 2018

Zenbakien izenburua: Sonidos, ruidos, música

Zenbakia: 22

Orrialdeak: 43-58

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Ankulegi: gizarte antropologia aldizkaria = revista de antropología social

Laburpena

This paper is concerned with the process of the revival and construction of Txalaparta, a sound tradition and instrument which originates from the Basque Country. Since the rediscovery of Txalaparta in the 1960s, a stream has emerged, among many, in a continued project of musical construction. Departing from the broad spectrum approach to performance pioneered by Schechner, where words and actions are considered performative, or displayed to be witnessed and to change/construct reality at the same time, an interpretation will be set forth on those discourses and actions which are mobilised through Txalaparta by a nation that seeks to belong (to be recognised) with the full presence of a nation-state.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ANDERSON, Benedict (2006 [1983]) Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, ed. rev., London; New York, Verso.
  • BELL, Catherine (1997) Ritual. Perspectives and Dimensions, New York; Oxford, Oxford University Press.
  • BELTRAN, J. M. (2009) Txalaparta, Donostia, Nerea.
  • BELTRAN, J. M (2008) Herri Musikaren Txokoa Oiartzunen, Oiartzun, Mugarri.
  • BELTRAN, J. M (2004) Txalaparta eta bestealdaerazaharrak / La Txalaparta, antecedentes y variantes / La Txalaparta, origines et variantes / The Txalaparta, Forerunners and Variants, Oiartzun, Herri Musikaren Txokoa.
  • BELTRAN, J. M (2001) Lan erritmoetatik musikara, Oiartzun, Herri Musikaren Txokoa
  • BELTRAN, J. M (1996) Soinu tresnak euskal herri musikan, Bilbao, Orain.
  • BELTRAN, J. M (1989) "Txalaparta", Aurrera Begira, 181-206.
  • BELTRAN, J. M (1988) "Txalaparta", Cuadernos de Etnología y Etnografía de Navarra. III Jornadas de Folklore: Música, músicos e instrumentos populares, 20 (52): 430-439.
  • BLY, Robert (1998 [1990]) Iron John. Una nueva visión de la masculinidad, Madrid, Gaia.
  • ESCRIBANO, María (2012) Rhythms of Struggle. Recovery, Revival and Re-Creation of Txalaparta in the Basque Country [tesis doctoral], University of Limerick.
  • ESCRIBANO, María (2006) "Music, Politics and Identity: Exploring Paths to Peace", Shared Musics and Minority Iden-tities. Papers from the Third Meeting of the “Music and Minorities” Study Group of the International Council for Traditional Music (ICTM), 289-302.
  • ESCRIBANO, María (2004) "La Txalaparta a través del tiempo. Un análisis etnomusicológico", Sukil, IV, 113-126.
  • ESCRIBANO, María (2003) "How the Basque instrument Txalaparta was rediscovered", The Past In The Present, Buda-pest, Liszt Ferenc Music Academy, 603-615.
  • ESCRIBANO, María (1999) Txalaparta and Basque Identity [tesis de máster inédita], University of Limerick.
  • EUBA, Argibel (2016) Basker. Documentales suecos sobre cultura vasca en la década de 1960, Universidad del País Vasco.
  • EUBA, Argibel (2004) Txalaparta. Transcription and Analysis [tesis de master inédita], Goldsmith University of London.
  • GALILEA, Carlos (2010) "Un caballo llamado Txalapart", El País (15 de mayo) [en línea] https://elpais.com/diario/2010/05/15/babelia/1273882368_850215.html.
  • GOIRI, Josu (1998) "La Txalaparta. Percusión Autóctona", Percusiones. Revista Trimestral de la Asocia-ción Española de Percusionistas (AEP), abriljunio, 29-30.
  • GOIRI, Josu (1996) Txalaparta: Txakun, los dos sonidos del corazón, ed. privada Arrigorriaga.
  • HURTADO, Enrique (2015) "Txalaparta y vanguardia, ruido y música", AusArt, 3 (2), Entre la escucha y el ruido [en línea] http://www.ehu.eus/ojs/index.php/ausart/article/view/15934.
  • HURTADO, Enrique (2015) La txalaparta digital: Un análisis de la txalaparta a través del desarrollo de software [tesis doc-toral], Universidad del País Vasco.
  • LABORDE, Denis (2000) "Basque Music", in T. RICE; J. PORTER; C. GOERTZEN (eds.), The Gar-land Encyclopaedia of World Music, New York; London, Garland Publishing, 309-318.
  • LEAF, Helen (2007) "An Introduction to the Basque Txalaparta", The Galpin Society Journal, 60: 215-219.
  • MADRID, Alejandro L. (2009) «¿Por qué música y estudios de performance? ¿Por qué ahora?: una introducción al dossier», TRANS, 13 [en línea] https://www.sibetrans.com/trans/articulo/2/por-que-musica-y-estudios-de-performance-por-que-ahora-una-introduccion-al-dossier.
  • OLAIZOLA, Imanol (2006) "Txalaparta", Euskonews & Media, 340 [en línea] http://www.eusko-news.com/0340zbk/gaia34001es.html [accedido el 24 marzo 2006].
  • SÁNCHEZ GÓNZÁLEZ, Francisco Javier (1995) "Txalaparta : breve estudio acústico-musical", Txistulari, 162, 19-23.
  • SÁNCHEZ GÓNZÁLEZ, Francisco Javier; BELTRÁN, Juan María (1998) "Una teoría numérica del ritmo aplicada a la txalaparta", Txistu-lari, 173, 27-43.
  • SÁNCHEZ GÓNZÁLEZ, Francisco Javier; SIGUERO, Manuel (2000) "Txalaparta. Vibración y timbre", XXXI Congreso Nacional de Acús-ticaTecniAcústica [en línea] http://hdl.handle.net/10261/6907.
  • SCHECHNER, Richard (2002) Performance Studies: An Introduction, London; New York, Routledge.
  • SCHECHNER, Richard (1988) Performance Theory, London; New York, Routledge
  • SCHECHNER, Richard (1985) Between Theater and Anthropology, Philadelphia, University of Pennsylvania Press.
  • SILES, Laurita (2017) El uso del folklore como búsqueda de identidad en la creación artística de la era global desde una perspectiva diferencial entre los casos vasco y andaluz en obra de carácter sonoro [tesis docto-ral], Universidad del País Vasco.
  • STOKES, Martin (ed.) (1994) Ethnicity, Identity and Music. The Musical Construction of Place, Oxford and Providence, Berg Publishers.
  • SUSO, Maigua Lorea (2004) "La txalaparta y su cambio de contexto en la sociedad vasca", Nassarre: Revista Aragonesa de Musicología, 21 (1): 253-64.
  • TAYLOR, Diana; FUENTES, Marcela (2011) Estudios avanzados de performance, México, Fondo de Cul-tura Económica.
  • ZULAIKA, Joseba (1996) Del Cromañón al carnaval: los vascos como museo antropológico, Donostia, Er ANDERSON, Benedict (2006 [1983]) Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, ed. rev., London; New York, Verso.
  • ETXEBESTE, Elixabete (2014) Oteiza y la música, Alzuza, Fundación Museo Jorge Oteiza.