La inclusión de la diversidad en el profesorado universitario

  1. Begoña Sánchez Torrejón 1
  2. María Escribano Verde 1
  3. Ana Álvarez Balbuena 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Didasc@lia: Didáctica y Educación

ISSN: 2224-2643

Year of publication: 2022

Volume: 13

Issue: 1

Pages: 28-55

Type: Article

More publications in: Didasc@lia: Didáctica y Educación

Abstract

This article presents the need for the inclusion of diversity as an improvement in teaching innovation in university professors. The university must be a space that ensures the principle of equality among its members and be an organism that guarantees equity. We start from the conception of proposing an inclusive university that fosters respect and recognition of the multiple diversities that traverse its components. Therefore, university professors must have tools and knowledge in the inclusion of diversity in their teaching practice. The following project aims to make university professors aware of the importance of including multiple diversities in their teaching practice. To this end, the project “Radio UCA-includes: material for the teacher” is presented, which through various radio programs, interviewed people related to diversities, such as functional diversity, cultural diversity, sexual-affective diversity and equal opportunities between men and women, supported by a didactic material of practical intervention. Through this teaching innovation initiative, university professors have tools of didactic support to work in an inclusive way the multiple diversities in their teaching action. We are aware of the need to promote an inclusive university in which all students are represented equally; to build a plural and diverse university that is committed to the incorporation of all its participants.

Bibliographic References

  • Aguado, T. O. (2004). Investigación en educación intercultural.Educatio siglo XXI,22, 39-57.
  • Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas. Madrid: Ed. Narcea.
  • Asian, R., Cabeza, F. y Rodríguez, V. (2015). Formación en Género en la Universidad: ¿Materia de asignaturas específicas o de educación transversal? Revista Historia de la EducaciónLatinoamericana, 24, 35-54.
  • Bejerano, M. y Mateos, A. (2015). La educación afectivo-sexual en el sistema educativo español: análisis normativo y posibilidades de investigación. Revista IberoAmericana de Estudios en Educación, especial, 1507-152.
  • Bejerano, M. y Mateos, A. (2014). Género y sexualidad en la formación inicial de maestros y maestras. ¿Por qué no un currículum sexual? Exedra, Suplemento Sexualida de, Género e Educação, 127-146.
  • Bolívar, A. (2004). Ciudadanía y escuela pública en el contexto de diversidad cultural. Revista mexicana de investigación educativa,9(20), 15-38.
  • Canguilhem, G. (1970). Lo normal y lo patológico. Buenos Aires: siglo XXI.
  • Carbonell, F. (1995). Inmigración: diversidad cultural, desigualdad social y educación. Madrid, España: Centro de Publicaciones. Secretaría General Técnica.
  • Chalmers, F. (2003).Arte, educación y diversidad cultural. Barcelona, España: Paidós.
  • Colina C. (2011). La homofobia: heterosexismo, masculinidad hegemónica y eclosión de la diversidad sexual. Razón y Palabra, 67, 4.
  • Delors, J. (1996) Informe de la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. La educación encierra un tesoro. Madrid, España: Santillana.
  • Donoso, T. y Velasco, A. (2013). ¿Por qué una propuesta de formación en perspectiva de género en el ámbito universitario? Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 1, 71-88.
  • Egea, C. y Sarabia, A. (2001). Clasificación de la OMS sobre discapacidad. Artículos y Notas. 15-30. https://www.um.es/discatif/METODOLOGIA/Egea-Sarabia_clasificaciones.pdf
  • Escrich, T., y Lozano, J. F. (2014). Diversidad cultural en las universidades: aproximación y enfoques para su gestión. Investigación de economia de la educación, 9, 159-178.
  • García, M., Buenestado, M., Gutiérrez, P., Hinojosa, E., y Naranjo, A. (2018). LGTBI+: Diversidad afectivo-sexual e identidades de género. Apuntes para la inclusión en la Comunidad Universitaria.Universidad de Córdoba, Córdoba.
  • Granados, A. (2000). ¿Tiene cabida la diversidad en la Universidad? En V.Salmeron & V.L. López (coord.). Orientación Educativa en las Universidades. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Martín, E., Sarmiento, P. J., y Yarime, L. (2013). Educación inclusiva y diversidad funcional en la Universidad. Revista de la Facultad de Medicina, 61(2), 195-204.
  • Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Paidós: Barcelona.
  • Palacios, A. y Romañach. J. (2006) El modelo de la diversidad.Madrid: España: Diversitas Ediciones.
  • Pichardo, J. y Puche, L. (2019). Universidad y diversidad sexogenérica: barreras, innovaciones y retos de futuro. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales, 1, 10-26.
  • Romañach, J. y Lobato, M. (2005) Diversidad funcional, nuevo término para la lucha por la dignidad en la diversidad del ser humano. Foro de vida independiente. 1-8.
  • Rodríguez, S. y Ferreira, M.A. (2010). Desde la Discapacidad hacia la diversidad funcional, un ejercicio de Dis-normalización. Revista Internacional de Sociologia (RIS). 68(2). 289-309.
  • Sánchez, B. (2021). La formación del profesorado de Educación Primaria en diversidad sexo-genérica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.393781
  • Sánchez, A. y Baena, M. (2017). Comparativa entre estudiantes de Grado en Educación Primaria y alumnos de Facultades de Ciencias de la Universidad de Murcia como base para instaurar educación sexual en los centros formativos. Revista de Investigación en Educación, 2, 143-156.
  • Serrano, M. (2000). El modelo pedagógico para la formación de formadores en el área de la lectura y la escritura. Legenda, 3(4 y 5), 55-64.
  • Tamayo, J. (2016). Identidad de género de las maestras de primaria. Mujeres e Investigación. Aportaciones interdisciplinares: VI Congreso Universitario Internacional “Investigación y Género”.731-744.
  • Trujillo, E., y Cayo, L. (2006). Universidad y Discapacidad. Guía de recursos. Madrid: Ediciones Cinca.
  • Trujillo, G. (2015). Pensar desde otro lugar, pensar lo impensable: hacia una pedagogía queer. Educ. Pesqui, especial, 1527-1540
  • Valcárcel, A. (2008). Feminismo en el mundo global. Cátedra: Madrid.
  • Vela, J.A. (2017). La diversidad Afectivo-Sexual y de Identidad de género en el marco de la atención a la Diversidad. Revista Hachetetepe, 87-94.