Flipped ClassroomPropuesta metodológica para la teledocencia en Humanidades

  1. Pedro Trapero Fernández 1
  2. Francisco Javier Catalán González 1
  3. Javier Enrique Jiménez López de Eguileta 1
  4. Beatriz Fernández de Castro 1
  5. Enrique José Ruiz Pilares 1
  1. 1 Universidad de Cádiz (España)
Journal:
Revista de innovación y buenas prácticas docentes

ISSN: 2531-1336

Year of publication: 2022

Volume: 11

Issue: 2

Pages: 38-48

Type: Article

DOI: 10.21071/RIPADOC.V11I2.14189 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de innovación y buenas prácticas docentes

Abstract

The following article presents the results of the teaching innovation project “Flipped Classroom: Propuesta metodológica para la teledocencia en Humanidades”, carried out in nine subjects from different courses all in Historyor similarat the University of Cádiz. The methodology uses the method ofFlipped Classroom,wherethe theoretical contents were taught outside of school hours while during the class hours the practical contents associated with said subjects were developed. The results show asector graphresulting from the set of questions asked to the students through surveys.

Bibliographic References

  • Catalán, F.J., &Pérez, M. (2020). GENIALLY: Nuevas formas de difusión y desarrollo de contenidos.Motivar y aprender. El reto de las TIC en el aula de Humanidades, vol. 1(pp.19-28).Ed. Iberoamérica Social.
  • Cebrián, M. (coord.) (2003). Enseñanza virtual para la innovación universitaria. Narcea.
  • Esteves, D. (2018). Colaborar para innovar: contribuciones desde un caso portugués para rediseñar la noción de innovación educativa. Revista Educación, Política y Sociedad, 3 (1), 7-30. https://bit.ly/2wBYw5N
  • García-Peñalvo, F.J. (2015). Mapa de tendencias en Innovación Educativa. EKS, 16(4), 6-23. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015164623
  • Quiroz-Albán, A.E., & Cisneros-Quintanilla, P.F.(2021).Flipped Classroom: “Una experiencia innovadora para el proceso enseñanza-aprendizaje virtual”.Pol. Con. 6(6),1259-1278.https://bit.ly/3RR9QTN
  • Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 1(1).http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v1i1.228
  • Sein-Echaluce, M.L., Fidalgo-Blanco, Á., & García-Peñalvo, F.J. (2015). Metodología de enseñanza inversa apoyada en b-learning y gestión del conocimiento. III CongresoInternacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2015)(pp. 464-468).