Aplicación del cuestionario “Positive_Personal_Tool” y su relación con los miedos adolescentes

  1. Agabo García, Cristina 1
  1. 1 Facultad de Ciencias. Universidad de Cádiz
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2021

Issue Title: LEARNING IN A POSITIVE MOOD: OVERCOMING COVID

Volume: 1

Issue: 2

Pages: 341-354

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2021.N2.V1.2189 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

The current postmodern era coupled with the COVID-19 pandemic have provoked a constant situation of fear and uncertainty that could influence the personal development of adolescents. Therefore, it is important to strengthen the capacities (social, emotional, moral and cognitive) of the students in a way that encourages a positive personal development. In this work, a multidimensional test has been designed to evaluate the personal positive development of teenegers. It has been tested if this test was valid and if the results obtained were mathematically related to the different adolescent fears. The test called “Positive_Personal_Tool” was performed using the “EasyLMS” software on a sample of 147 students in high School from Cádiz region in Spain. The Rosenberg test (1965) for self-steem evaluation and Huebner test (1991) for Life Satisfaction were also used as validation and control tests respectively. The results obtained showed that the created test was reliable given that Cronbach’s alpha (0.7-0.9) for each studied variable (fears, areas and capacities). However, the correlation between the PPTT test and selfesteem was affected by population with excess of self-steem. So, other actives of positive personal development should be taken into account for future complete validation of this test. Thus, in general, it was obtained 50% of medium level of self-esteem and 20% of low level of life satisfaction. The different personal areas scored below the average (around 40%) due to, above all, capacities such as the creativity and decision-making capacities, optimism and tolerance to frustration. This fact, joined to very atypical values of fear of the unknown situations; highlighted the effect of COVID-19 pandemic to personal positive development of teenegers. 

Bibliographic References

  • Beltrán-Martínez, S. (2014). Los miedos en la pre-adolescencia y adolescencia y su relación con la autoestima: Un análisis por edad y sexo. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(1), 27-36.
  • Benson, P.L., Mannes, M., Pittman, K. y Ferber, T (2004). Youth development, developmental assets and public policy. En R. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology (2ª ed., pp. 781-814). Nueva York: John Wiley.
  • Berasategi Sancho, N. (2020) Resultados En Idoiaga Mondragon, N., Dosil Santamaría, M., Picaza Gorrochategui, M., y Ozamiz Etxebarria, N. (Eds). Las voces de los niños y de las niñas en situación de confinamiento por el COVID-19. (pp. 11-30) Disponible en: https://web-argitalpena.adm.ehu.es/pdf/ USP00202291.pdf
  • Bleidorn, W., Arslan, R. C., Denissen, J. J., Rentfrow, P. J., Gebauer, J. E., Potter, J., y Gosling, S. D. (2016). Age and gender differences in self-esteem—A cross-cultural window. Journal of personality and social psychology, 111(3), 396.
  • Byrne, B. (2000). Relationships between anxiety, fear, self-esteem, and coping strategies in adolescence. Adolescence, 35(137), 201-215.
  • Campo-Arias, A. y Oviedo, H. C. (2008). Propiedades psicométricas de una escala: la consistencia interna. Revista de salud pública, 10, 831-839.
  • Fernández-Zabala, A., Goñi, E., Rodríguez-Fernández, A. y Goñi, A. (2015). Un nuevo cuestionario en castellano con escalas de las dimensiones del autoconcepto. Revista Mexicana de Psicología, 32(2), 149-159.
  • Fuentes, M. C., García, J. F., Gracia, E. y Lila, M. (2011). Autoconcepto y ajuste psicosocial en la adolescencia. Psicothema, 23(1), 7-12.
  • García, F., y Musitu, G. (2014). Manual AF-5: Autoconcepto Forma-5. Madrid: TEA Ediciones.
  • Gómez-Becerra, I., Contreras, J. M. F., Romero, M. P. A., López, P. S. y Torres, M. F. (2020). Evolución del estado psicológico y el miedo en la infancia y adolescencia durante el confinamiento por la COVID-19. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(3), 11-18.
  • Góngora, V., Fernández, M. y Castro, A. (2012). Estudio de validación de la escala de autoestima de Rosenberg en población adolescente de la ciudad de Buenos Aires. Perspectivas en Psicología, 7 (1), 24-30.
  • Gordillo, M. G., Castro, F. V., Herrera, S. S., Acuñas, M. G. y Solanes, T. G. (2011). Diferencias en el autoconcepto de adolescentes extremeños en función del género, el nivel socioeconómico-cultural y la población de pertenencia. Revista de Educación Campo Abierto, 30 (2), 65-78
  • Huebner, E. S. (1991). Further validation of the Students Life Satisfaction Scale: The independence of satisfaction and affect rating. Journal of Psychoeducational Assessment, 9, 363–368.
  • Huremovic, D. (2019). Psychiatry of pandemics: a mental health response to infection outbreak. New York: Springer
  • Lerner, R. M., Lerner, J. V., Almerigi, J., Theokas, C., Phelps, E., Gestsdottir, S., Naudeau, S., Jelicic, H., Alberts, A. E., Ma, L., Smith, L. M., Bobek, D. L., Richman-raphael, D., Simpson, I., Christiansen, E. D. ; Von Eye, A (2005). Positive youth development, participation in community youth development programs, and community contributions of fifth grade adolescents: Findingsfrom the first wave of the 4-H Study of Positive Youth Development. Journal of Early Adolescence, 25, 17-71
  • Méndez, F. X., Inglés, C. J., Hidalgo, M. D., García-Fernández, J. M., y Quiles, M. J. (2003). Los miedos en la infancia y la adolescencia: un estudio descriptivo. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 6(13), 150-163.
  • Musitu, G., Román, J. M. y García, E. (1988). Familia y educación: prácticas educativas de los padres y socialización de los hijos. Barcelona: Labor.
  • Oliva Delgado, A., Hernando Gómez, Á., Parra Jiménez, Á., Pertegal Vega, M. Á., Ríos Bermúdez, M., y Antolín Suárez, L. (2008). La promoción del desarrollo adolescente: recursos y estrategias de intervención. [s.l.]:Junta de Andalucía, Consejería de Salud.
  • Padilla, M. T., García, S. y Suárez, M. (2010). Diferencias de género en el autoconcepto general y académico de estudiantes de 4ª de ESO. Revista de educación, 352, 495-515.
  • Pérez Grande, M. D. (2000). El miedo y sus trastornos en la infancia. Prevención e intervención educativa.
  • Piers, E. V. y Harris, D.B. (1969). The Piers-Harris Children’s Self-Concept Scale. Nashville, Tennesse: Counselor Recording and Tests.
  • Rodríguez, A., Droguett, L. y Revuelta, L. (2012). Ajuste escolar y personal en la adolescencia: el papel del autoconcepto académico y del apoyo social percibido. Revista de Psicodidáctica, 17 (2), 397-414.
  • Roth, J. L. y Brooks-Gunn, J. (2003). What exactly is a youth development program? Answers from research and practice. Applied developmental science, 7(2), 94-111.
  • Rosenberg, M. (1965). Society and Adolescent self–image. Princeton: University Press.
  • Serrano Muñoz, A. M. (2014). Diseño y validación de un cuestionario para medir la autoestima infantil. La relación entre autoestima, rendimiento académico y las variables sociodemográficas. (Tesis doctoral inédita) Universidad de Córdoba. Recuperado de https://helvia.uco.es/xmlui/bitstream/handle/10396/11580/2014000000900.pdf
  • Tapia (2016) La influencia que los estereotipos de género ejercen sobre el autoconcepto y la autoestima Tesis de pregrado. Recuperado de: https://uma.academia.edu/CarolinaTapia.
  • Villar, I., Michael, W. y Gribbons, B. (1995). The development and construct validation of a Portuguese version of an academic self-concept scale. Educational and Psychological Measurement, 55 (1), 115-123.
  • Zubeidat, I., Salinas, J. M., y Sierra, J. C. (2007). Escala de Miedo a la Evaluación Negativa y Escala de Evitación y Malestar Social: fiabilidad y validez en una muestra de adolescentes españoles. Clínica y Salud, 18(1), 57-81.