La Representación de la Felicidad en la Cultura Andaluza en la Campaña ‘Con mucho acento’

  1. Víctor Álvarez-Rodríguez
  2. Isabel palomo Dominguez
  3. Elena Bellido Pérez
Revue:
Anduli: revista andaluza de ciencias sociales

ISSN: 1696-0270 2340-4973

Année de publication: 2023

Número: 23

Pages: 35-56

Type: Article

D'autres publications dans: Anduli: revista andaluza de ciencias sociales

Résumé

This paper is a theoretical and audiovisual investigation that has the objective of identifying and studying the presence and representation of the concept of happiness in Andalusia as depicted in the Cruzcampo advertising campaign ‘With much accent’. This is a qualitative study in which an exploratory-descriptive methodology divided into phases has been applied. First, the concept has been observed from different social and psychological perspectives. Second, an audiovisual analysis of the spot has been done. Finally, communication of the advertising campaign has been analyzed through the different degrees of representation. After the analysis, we obtain results that reinterpret the importance of the Andalusian myth and the relationship with tradition for a new generation of young people from an ideological, cultural, social and future perspective.

Références bibliographiques

  • Albarrán, J. D. y Calle, M. D. L. (2021). El patrimonio en la imagen turística inducida de Andalucía. Cuadernos de Turismo, (48), 457-490. https://doi.org/10.6018/turismo.493031
  • Arora, M. H. y Jain, P. (2021). Neuromarketing: A Tool to Understand Consumer Psychology. Psychology and EducationJournal, 58(3), 3754-3762.
  • Bogas, M. J. (2016). La isla mínima: Un relato sobre la identidad andaluza. Creatividad y sociedad: revista de la Asociación para la Creatividad, 25, 170-200.
  • Cairol, E. (2014). La mujer morena: elementos de un arquetipo iconográfico. De Delacroix a Julio Romero de Torres. Raposo, B. y Robles i Sabater, F. (Coords.) El sur también existe: hacia la creación de un imaginario europeo sobre España, (pp. 135-144). Iberoamericana. https://doi.org/10.31819/9783954878024-011
  • Canorea, H. y Cristófol, C. (2018). La felicidad en publicidad desde la perspectiva del neuromarketing. RAE-IC: Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 5(10), 46-56. https://doi.org/10.24137/raeic.5.10.21
  • Cañas, S. (2021). El legado de Lola Flores se instala en Jerez. El País. Recuperado dehttps://elpais.com/gente/2021-02-17/el-legado-de-lola-flores-se-instala-en-jerez.html
  • Carriscondo-Esquivel, F. M. y Zizaoui, A. E. F. (2020). Dos calas en el discurso del odio al andaluz, de la tradición libresca a la prensa digital. Doxa Comunicación, (31), 251-264. https://doi.org/10.31921/doxacom.n31a12
  • Casetti, F. y Di Chio, F. (2010). Cómo analizar un film. Paidós Comunicación.
  • Castelló-Martínez, A. y Del Pino-Romero, C. (2019). De la publicidad a la comunicación persuasiva integrada: estrategia y empatía. ESIC Editorial.
  • Cepeda, J. (2018). Una aproximación al concepto de identidad cultural a partir de experiencias: el patrimonio y la educación. Tabanque, 31, 244-262. https://doi.org/10.24197/trp.31.2018.244-262
  • Chung, C. M. Y., Darke, P. R., y Darke, P. R. (2006). The consumer as advocate: Self-relevance, culture, and word-of- mouth. MarketLett, 17, 269–279. https://doi.org/10.1007/s11002-006-8426-7
  • Cobo-Durán, S. y Hernández-Santaolalla, V. (2010). La identidad andaluza a través de su publicidad turística (2002-2008): “La tuya”, ahora “te quiere”. En M. Perlado-Lamo-de-Espinosa y C. Jiménez-Narros (Ed.). Escenario actual de la investigación en comunicación, objetivos, métodos y desafíos: XI Foro de Investigación en comunicación (pp. 126-139).Edipo.
  • Dafonte-Gómez, A. (2014). Claves de la publicidad viral: De la motivación a la emoción en los vídeos más compartidos. Comunicar, 22(43), 199–207. https://doi.org/10.3916/C43-2014-20
  • Del Río, J. (2021). El anuncio de Cruzcampo con Lola Flores reabre el debate sobre los derechos de imagen. La Vanguardia. Recuperado de https://www.lavanguardia.com/cribeo/estilo-de- vida/20210122/6191145/anuncio-cruzcampo-lola-flores-re- abre-debate-sobre-derechos-imagen.html
  • Diehl, G. V. (2017). Desarrollando la identidad de marca: Cómo crear una historia única sobre tu negocio para volver irresistibles tus productos. Identity Publications.
  • Dobele, A., Lindgreen, A., Beverland, M., Vanhamme, J., y Van-Wijk, R. (2007). Why pass on viral messages? Because they connect emotionally. Business Horizons, 50, 291-304. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2007.01.004
  • Espinosa, A., Soares-da Silva, A., Contreras, C., Cueto, R., García A., Ortolano, F., Valencia, J. y Vera, A. (2017). Identidad nacional y sus relaciones con la ideología y el bienestar en cinco países de América Latina. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(2), 363-386. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.3765
  • Fox, A. K., Bacile, T. J., Nakhata, C. y Weible, A. (2018). Selfie-marketing: exploring narcissism and self-concept in visual user-generated content on social media. Journal of Consumer Marketing, 35(1), 11-21. https://doi.org/10.1108/JCM-03-2016-1752
  • Gil-Soldevilla, S. y Antón-Carrillo, E. (2018). La representación de la crisis española en la publicidad. El caso de" Despertar" (Campofrío, 2015). Área Abierta, 18(2), 293-308. https://doi.org/10.5209/ARAB.57347
  • González, S. (2018). La ciudad y la estética: siete maneras de pensar la belleza. Cuadernos de investigación urbanística, 121, 1-67.
  • Gordillo, I. (2012). La autorrepresentación del andaluz en web-series. Palabra Clave, 15(1), 54-81. https://doi.org/10.5294/pacla.2012.15.1.3
  • Guarinos, V. (2009). Questiones sobre la representación audiovisual de la nueva Andalucía. De la amistad al amor: Campaña Andalucía te quiere (2008). Questiones publicitarias, (14), 34-48. https://doi.org/10.5565/rev/qp.96
  • Hernández, J. F. y Martínez, J. A. (2017). Nuevos modelos de consumo audiovisual: los efectos del binge-watching sobre los jóvenes universitarios. AdComunica, 13, 201-221. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2017.13.11
  • Hijano, M. y Martín, F. (2007). La construcción de la identidad andaluza percibida y proyectada como reclamo turístico: los libros de viaje y las guías turísticas del siglo XX (1920-1970). HMiC: Història Moderna i Montemporània, V, 95-108.
  • Jiménez-Marín, G.; Elías Zambrano, R.; Galiano-Coronil, A. y Tobar-Pesántez, L. (2021). Brand management from social marketing and happiness management binomial in the age of industry 4.0. Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues, 24(1)
  • Jiménez-Marín, G., Pulido-Polo, M. y Mateos-Marín, M. (2020). Publicrelations-merchandising o la emergencia de un nuevo modelo de gestión organizacional: el caso El Corte Inglés. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 10(19), 133-156. https://doi.org/10.5783/RIRP-19-2020-08-133-156
  • Leal, E. (2021). El andaluz en la publicidad: niveles de lengua y contenido del mensaje. Pragmalinguistica, 29, 227-244. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2021.i29.12
  • Macías-Gómez-Stern, B. y Arias-Sánchez, S. (2018). Yo soy lo que tú no eres: la alteridad en la definición de la identidad andaluza. Avances en Psicología Latinoamericana, 36(3), 493-509. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.5634
  • Marín, D. (2019). Un caso de traducción identitaria: Le Petit Prince en andaluz. Meta, 64(1), 78-102. https://doi.org/10.7202/1065329ar
  • Martín, L. (1996). El orden social de los discursos. Discurso, 1, 1-37.
  • Martínez-Pastor, E. y Nicolás-Ojeda, M. Á. (2013). La construcción de la imagen de marca «Andalucía» como destino turístico a través de las campañas publicitarias «Smile, you are in Andalucía» y «Andalucía te quiere». Cuadernos de turismo, (32), 207-228.
  • Mignolo, W. (1993). Colonial or Postcolonial Discourse: Cultural Critique or Academic Colonialism? Latin American Research Review, 28(3), 120-134.
  • Millán, M. G.; Hernández, R. y Navajas, V. (2016). La gastronomía como potenciador del turismo en las zonas rurales de Andalucía. En X. M. Santos Solla, P. Taboada de Zúñiga y L. López (Eds.).X CITURDES: Congreso Internacional de Turismo Rural y Desarrollo Sostenible, (pp. 513-524). Universidad de Santiago de Compostela.
  • Moreno, I. (2002). La cultura andaluza en el comienzo del tercer milenio: balance y perspectivas. Revista de estudios regionales, 63, 137-157.
  • Moreno, J.P. (26 de marzo de 2021). Entrevista sobre la campaña ‘Con mucho acento’ [comunicación personal].
  • Moreno-Pérez, J. L. (2021). Conformación de la identidad andaluza a partir del discurso. La revista Andalucía durante su etapa de publicación en Sevilla (1916-1917). Revista de estudios andaluces, 42, 34-53. https://doi.org/10.12795/rea.2021.i42.02
  • Muela-Molina, C. (2018). Manual de Estrategia creativas en publicidad. Pirámide.
  • Palomo-Domínguez, I. (2021). Del mito a la viralidad. El caso de la campaña de Cruzcampo que resucitó a Lola Flores. aDResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación, 26, 38-58. https://doi.org/10.7263/adresic-026-02
  • Pellicer, M. T. (2013). La promesa de felicidad en los mensajes de la publicidad comercial. Pensar la publicidad: revista internacional de investigaciones publicitarias, 7(1), 13-23. https://doi.org/10.5209/rev_PEPU.2013.v7.n1.42434
  • Pérez, L. (2021). Ogilvy resucita a Lola Flores y su particular carácter propio en esta campaña para Cruzcampo. Marketing Directo. Recuperado dehttps://www.marketingdirecto.com/marketing-general/publicidad/ogilvy-cruzcampo-resucitan-lola-flores-con-mucho-acento
  • Puche-Ruiz, M. D. C. (2021). Adoctrinamiento turístico de los españoles en el primer franquismo: la “españolada” cinematográfica y la “diferencia” nacional asociadas a Andalucía (1940-1959). Revista Investigaciones Turísticas, 22, 327-353. https://doi.org/10.14198/INTURI2021.22.14
  • Quesada, I. (2001). El valor añadido del caballo andaluz. Andalucía Económica, 126, 72.
  • Ramírez, J. C. (2020). Hombres y masculinidades: emociones y significado del trabajo. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 12(33), 39-54.
  • Sánchez, D. (2021). Comunicación turística de las comunidades autónomas españolas durante la pandemia de Covid-19 [Trabajo de Fin de Grado, Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/handle/11441/126023
  • Sánchez-Sánchez, C. y Ruiz, X. (2018). La felicidad en tiempos de crisis: análisis semio-narrativo de la publicidad española (2008-2017). En A. Caro Lamela y M. Pacheco Rueda (Eds.). Actas del II Congreso de la Red Iberoamericana de Investigadores en Publicidad, (pp. 179-197).REDIPUB.
  • Teixeira, T. S. (2012). The new Science of Viral Ads. Harvard Business Review, 90(3), 25–27.
  • Teruel, L. y Fernández, F. (2005). Andaluces en la telerrealidad: la audiencia a través del estereotipo del andaluz anónimo en televisión. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 25(2), 1-8.
  • Trujillo, R. y Gil, I. (2021). ¿Nos seguimos guiando por los estereotipos cuando hablamos sobre el andaluz? Miscelánea Comillas: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 79(155), 601-619. https://doi.org/10.14422/mis.v79.i155.y2021.008