Formación del profesorado sobre control, seguridad y privacidad en internet

  1. Michel Santiago del Pino
  2. Cristina Goenechea Permisán 1
  3. Manuel Francisco Romero Oliva 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Revista de ciencias sociales

ISSN: 1315-9518

Year of publication: 2023

Volume: 29

Issue: 1

Pages: 47-64

Type: Article

DOI: 10.31876/RCS.V29I1.39734 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de ciencias sociales

Metrics

Cited by

  • Scopus Cited by: 0 (20-02-2024)
  • Dimensions Cited by: 0 (29-12-2023)

SCImago Journal Rank

(Indicator corresponding to the last year available on this portal, year 2022)
  • Year 2022
  • SJR Journal Impact: 0.375
  • Best Quartile: Q2
  • Area: Social Sciences (miscellaneous) Quartile: Q2 Rank in area: 257/694
  • Area: Public Administration Quartile: Q2 Rank in area: 97/199

CIRC

  • Social Sciences: B
  • Human Sciences: C

Scopus CiteScore

(Indicator corresponding to the last year available on this portal, year 2022)
  • Year 2022
  • CiteScore of the Journal : 3.1
  • Area: Social Sciences (miscellaneous) Percentile: 78
  • Area: Social Sciences (all) Percentile: 76
  • Area: Public Administration Percentile: 64

Dimensions

(Data updated as of 29-12-2023)
  • Total citations: 0
  • Recent citations (2 years): 0

Abstract

At present, the intensive use of the Internet in the educational field makes it essential to train teachers around social media. This research reflects on Media Literacy in the initial training of secondary education teachers at the University of Cádiz, in Spain, specifically, it analyzes the training of teachers on control, security and privacy on the Internet. It corresponds to a type of descriptive study, with a non-experimental design. The analysis is based on a questionnaire on dimensions related to control, regulation, security and privacy of citizens in the multimodal media, applied to an intentional sample of 72 students of a Master’s Degree in Compulsory Secondary Education Teachers and Baccalaureate, Vocational Training and Language Teaching in the 2015-2016 edition. The results indicate how future teachers prefer co-regulation of the media between citizens, the government and the media themselves, but are confused about the factors and rules that intervene and condition access and multimodal use. These data, in conclusion, justify the need to include media education in teacher training to face the current school.

Bibliographic References

  • Aguaded, J. I., Ferrés, J., Cruz, M. D. R., Pérez, M. A., Sánchez, J., y Delgado, Á. (2011). Informe de investigación: El grado de competencia mediática en la ciudadanía andaluza. Grupo Comunicar Ediciones / Grupo de Investigación Ágora de la Universidad de Huelva.
  • Albero, M. (2012). Adolescentes e internet. Mitos y realidades de la sociedad de la información. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 7(13).
  • Area, M. (Dir.) (2012). Informe final del primer estudio: La visión y opinión del profesorado sobre el Programa Escuela 2.0 en España: Un análisis por comunidades autónomas. Ministerio de Ciencia e Innovación. http://roderic.uv.es/handle/10550/47509
  • Arenas-Fernández, A., Aguaded, I., y Sandoval-Romero, Y. (2021). Competencia mediática en docentes universitarios en Colombia. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(3), 272-286. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i3.36769
  • Bicocca, M. (2018). Competencias, capacidades y Educación Superior: Repensando el desarrollo humano en la universidad. Estudios sobre Educación, (34), 29-46. https://doi.org/10.15581/004.34.29-46
  • Buckingham, D. (2007). Beyond technology: Children's learning in the age of digital culture. Polity Press.
  • Buckingham, D. (2012). Beyond ‘Media Panics’: Reconceptualising public debates about children and media. Journal of Children and Media, 6(4), 413-429. https://doi.org/10.1080/17482798.2012.740415
  • Buendía, L., Berrocal, E., Olmedo, E. M., Pegalajar, M., Ruiz, M. A., y Tomé, M. (2011). Valoración por parte del alumnado de las competencias que se pretenden conseguir con el Master Universitario del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas. Bordón, Revista de Pedagogía, 63(3), 57-74. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/29055
  • Caldeiro-Pedreira, M-C. (2019). Digital literacy and media competence in multi-task society. In A. Ayhan (Ed.), New approaches in media and communication (pp. 47-50). Peter Lang GmbH Internationaler Verlag der Wissenschaften.
  • Cassany, D. (2006). Tras las líneas: Sobre la lectura contemporanea. Anagrama.
  • Cassany, D. (2011). En_línea: Leer y escribir en la red. Anagrama.
  • Consejo Audiovisual de Andalucía (28 de mayo de 2014). La presidenta del CAA apuesta porque los periodistas en situación de desempleo sean los encargados de impartir la disciplina de alfabetización mediática en las escuelas. CAA: Consejo Audiovisual de Andalucía. https://consejoaudiovisualdeandalucia.es/2014/05/28/la-presidenta-del-caa-apuesta-porque-los-periodistas-en-situac/
  • De la Torre, A. (2009). Nuevos perfiles en el alumnado: La creatividad en nativos digitales competentes y expertos rutinarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 6(1), 7-14. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v6i1.24
  • Delgado, G., Gutiérrez, R. A., y Ochoa, C. A. (2020). Competencias en uso de Tecnologías de Información y Comunicación: Estudiantes de postgrados a distancia. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(E-2), 314-327. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34130
  • Directiva (UE) de 2019/790 del Parlamento Europeo y del Consejo. Sobre los derechos de autor y derechos afines en el mercado único digital y por la que se modifican las Directivas 96/9/CE y 2001/29/CE. 17 de abril de 2019.
  • Fernández-Montalvo, J., Peñalva-Vélez, M-A., e Irazabal, I. (2015). Hábitos de uso y conductas de riesgo en Internet en la preadolescencia. Comunicar, XXII(44), 113-121. https://doi.org/10.3916/C44-2015-12
  • Ferrés, J. (2010). Educomunicación y cultura participativa. En R. Aparici (Coord.), Educación: Más allá del 2.0 (pp. 251-266). Gedisa.
  • Ferrés, J., Aguaded-Gómez, I., y García-Matilla, A. (2012). La competencia mediática de la ciudadanía española: Dificultades y retos. Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 10(3), 23-42. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i3.201
  • Ferrés, J., y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: Propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, XIX(38), 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
  • Fundación de Ayuda a Niños y Adolescentes en Riesgo - ANAR (2017). II Estudio sobre Acoso Escolar y Ciberbullying según los afectados. Informe del teléfono ANAR. Fundación ANAR. https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/5286_d_INFORME-II-ESTUDIO-CIBERBULLYING.pdf
  • Fundación de Ayuda a Niños y Adolescentes en Riesgo - ANAR (2022). La opinión de los estudiantes. III Informe de Prevención del Acoso Escolar en Centros Educativos en tiempos de pandemia 2020 y 2021. Fundación ANAR. https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/documentos_ficha.aspx?id=7603
  • Gallego-Arrufat, M-J., Torres-Hernández, N., y Pessoa, T. (2019). Competencia de futuros docentes en el área de seguridad digital. Comunicar, XXVI(61), 57-67. https://doi.org/10.3916/C61-2019-05
  • Gamito, R., Aristizabal, P., Orasolo, M., y Vizcara, M. T. (2017). La necesidad de trabajar los riesgos de internet en el aula. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(3), 409-426.
  • García-Ruiz, R., Gonzálvez, V., y Aguaded, J. I. (2014). La competencia mediática como reto para la educomunicación: Instrumentos de evaluación. Cuadernos.Info, (35), 15-27. https://doi.org/10.7764/cdi.35.623
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. D. P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill/ Interamericana Editores S.A. de C.V.
  • Kardefelt-Winther, D., y Byrne J. (November, 1 2016). The internet of opportunities: What children say. UNICEF. https://www.unicef-irc.org/evidence-for-action/the-internet-of-opportunities-what-children-say/
  • Martínez-Salanova, E. (2014). Educomunicación. Aprendizaje y creatividad en la educación para los medios. Aularia. El País de las Aulas, 3(1), 1-2. http://www.aularia.org/lib/pdf/Aularia_5.pdf
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte – MECD (2015). Datos y cifras. Curso escolar 2015/2016. Secretaría General Técnica. Centro de Documentación y Publicaciones. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/datos-y-cifras-curso-escolar-20152016/ensenanza-estadisticas/20460
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte – MECD (2017). Datos y cifras. Curso escolar 2017/2018. Secretaría General Técnica. Centro de Documentación y Publicaciones. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/datos-y-cifras-curso-escolar-20172018/ensenanza-estadisticas/22113
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional – MEFP (2021). Datos y cifras. Curso escolar 2021-2022. Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/datos-y-cifras-curso-escolar-2021-2022/organizacion-y-gestion-educativa/25355
  • Moncayo, O. F., Boza, J. A., Manjarrez, N. N., y Cano, J. C. (2021). Profesionales en administración y su formación axiológica en el entorno actual. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(E-3), 76-86. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/36493
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos - OCDE (2017). Nota del país: España. El bienestar de los estudiantes: Resultados de PISA 2015. OCDE. https://www.oecd.org/pisa/PISA2015-Students-Well-being-Country-note-Spain-Spanish.pdf
  • Peñalba J. (3 de febrero de 2017). Menores mal considerados nativos digitales y profesores atrapados por la política: así se enseña privacidad y seguridad en España. Xataka. https://www.xataka.com/especiales/menores-mal-considerados-nativos-digitales-y-profesores-atrapados-por-la-politica-asi-se-ensena-privacidad-y-seguridad-en-espana
  • Pérez, J. M., y Pi, M (Dirs.) (2013). La integración de las TIC y los libros digitales en la educación: Actitudes y valoraciones del profesorado en España. Editorial Planeta.
  • Pérez, J. M., y Pi, M (Dirs.) (2014). Perspectivas 2014: Tecnología y pedagogía en las aulas. El futuro inmediato en España. Editorial Planeta.
  • Pérez, J. M., y Pi, M (Dirs.) (2015a). Perspectivas 2015: Tecnología y pedagogía en las aulas. Cómo ven los profesores el futuro inmediato en las aulas. Editorial Planeta.
  • Pérez, J. M., y Pi, M (Dirs.) (2015b). Perspectivas 2015: El uso del audiovisual en las aulas. La situación en España. Editorial Planeta.
  • Pérez-Tornero, J. M., Paredes, O., Baena, G., Giraldo, S., Tejedor, S., y Fernández, N. (2010). Trends and models of media literacy in Europe: Between digital competence and critical understanding. Anàlisi, (40), 85-100. https://doi.org/10.7238/a.v0i40.1146
  • Pérez-Tornero, J. M., y Tayie, S. (2012). La formación de profesores en educación en medios: Currículo y experiencias internacionales. Comunicar, XX(39), 10-14. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-00
  • Real Decreto de 2007. ORDEN ECI/3858/2007, Por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de las profesiones de Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas. 27 de diciembre de 2007. BOE No. 312 de 29/12/2007.
  • Rodríguez, M. M., Aguaded, I., y Pérez-Rodríguez, A. (Coords.) (2018). Competencias mediáticas de la ciudadanía en medios emergentes: Prácticas innovadoras y estrategias educomunicativas en contextos múltiples. Proyecto coordinado ID 812355207-55207-4-14. Universidad de Huelva, Universitat Pompeu Fabra y Universidad de Valladolid. https://gicavh.competenciamediatica.com/
  • Ruiz-Corbella, M., y De-Juanas, A. (2013). Redes sociales, identidad y adolescencia: nuevos retos educativos para la familia. Estudios sobre Educación, 25, 95-113. https://doi.org/10.15581/004.25.1883
  • Sádaba, C. (2014). Rasgos configuradores de la generación interactiva en España: Retos educativos y sociales. En E. R. Jordá y V. De Priego (Coords.), La protección y seguridad de la persona en Internet: Aspectos sociales y jurídicos (pp.9-34). Editorial Reus.
  • Santiago, M. (2021). Alfabetización mediática e informacional en la formación inicial del profesorado de educación secundaria. Un estudio en el maes de la Universidad de Cádiz [Tesis doctoral, Universidad de Cádiz]. https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarRef.do?ref=1982442
  • Santiago, M., Goenechea, C., y Romero, M. F. (2019). Consulta a docentes del Máster de Profesorado de Secundaria sobre la alfabetización mediática e informacional (AMI). Diseño y validación del cuestionario. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1045-1066. https://doi.org/10.5209/rced.60000
  • Unidad de Participación Ciudadana de la Policía Nacional (2015). Plan Director del Cuerpo Nacional de Policía de España: Programa Ciberexpert@. Ciberexpert@. http://www.ciberexperto.org/
  • Wilson C., Grizzle A., Tuazon R., Akyempong K., y Cheung C. K. (2011). Alfabetización Mediática e Informacional. Currículum para Profesores. Ediciones UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216099
  • World Economic Forum - WEF (2017). The Global Risks Report 2017. WEF. https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2017