Mujer en transición: La poesía de Clara Janés

  1. Navarrete Navarrete, María Teresa 1
  1. 1 Ghent University
    info

    Ghent University

    Gante, Bélgica

    ROR https://ror.org/00cv9y106

Journal:
Olivar: revista de literatura y cultura españolas

ISSN: 1515-1115 1852-4478

Year of publication: 2020

Issue Title: De la Transición democrática a la posmodernidad. Propuestas poéticas para una España cambiante/2

Year: 20

Issue: 32

Type: Article

DOI: 10.24215/18524478E083 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Olivar: revista de literatura y cultura españolas

Abstract

The article studies the poetry of Clara Janés written during the years close to the Spanish transition (1975-1978). My proposal is to examine the evolution experienced by the identity of women during this period of their literary career. For that, I will consider the collections of poems written by Janés from 1973 to 1986. I will organize my study in three levels. First, I examine the cultural assumptions about women writers in the last years of Francoism and the first years of democracy. Secondly, I will assume the effect of the personal and creative crisis and the influence of Vladimír Holan on the work of Janés. In the third place, I will study the closeness between the works of Janés written in the eighties and the Spanish feminist claims of these years. Through these three levels, the main objective of this article is to demonstrate that these works of poetry belong to a creative phase dominated by the conquest of a woman's identity.

Bibliographic References

  • Amorós, C. (1990). Mujer. Participación, cultura política y estado. Buenos Aires: Ediciones de La Flor.
  • Chacel, R. (1986). Epílogo. En: C. Janés, Kampa (pp. 98-101). Madrid: Hiperión.
  • Engelson Marson, E. (1995). Clara Janés: Mysticism and the Search for the Female Poetic Voice. Revista de Estudios Hispánicos, 29(2), 245-257.
  • Cifrián, C., Serrano Pintado y Martínez Ten (1986). La cuestión del aborto. Madrid: Icaria.
  • Garriga Espino, A. (2014). ‘Pido que se me coma, / que mi ser en no ser se mude’: misticismo y poesía en Clara Janés. Confluencia, 30(1), 57-71.
  • Hanish, C. (1970). The personal is political. Notes from the Second Year: Radical Feminism, 2, 76-77.
  • Holan, V. (1970). Una noche con Hamlet y otros poemas. Barcelona: Seix Barral.
  • Janés, C. (julio-agosto, 1961). Poema. Cuadernos de Ágora, 57-58, s.p.
  • Janes, C. (enero-abril, 1963). En cada esquina. Cuadernos de Ágora, 63-66, s.p.
  • Janés, C. (1964). Las estrellas vencidas. Madrid: Ágora.
  • Janés, C. (1973). Límite humano. Madrid: Oriens.
  • Janés, C. (1980). Libro de alienaciones. Madrid: Ayuso.
  • Janés, C. (1981). Eros. Madrid: Hiperión.
  • Janés, C. (1983). Vivir. Madrid: Hiperión.
  • Janés, C. (1986). Kampa. Madrid: Hiperión.
  • Janés, C. (2005a). La voz de Ofelia. Madrid: Siruela.
  • Janés, C. (2005b). El espejo de la noche. A Vladimír Holan en su centenario. Estudios y conversaciones. Madrid: Adamaramada Ediciones.
  • Janés, C. (2006). La gruta de las palabras. Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • Janés, C. (2014). Introducción. En: V. Holan, La gruta de las palabras (pp. 7-25). Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Keefe Ugalde, S. (1990). La subjetividad desde ‘lo otro’ en la poesía de María Sanz, María Victoria Atencia y Clara Janés. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 14(3), 511-523.
  • Keefe Ugalde, S. (1991). Conversaciones y poemas. La nueva poesía femenina española en castellano. Madrid: Siglo XXI.
  • Keefe Ugalde, S. (1993). Huellas de mujer en la poesía de Clara Janés. Anales de Literatura Española Contemporánea, 18(1/2), 193-209.
  • Keefe Ugalde, S. (1994). El ‘poema largo’ femenino en la España actual. En: J. Villegas Morales (coord.), La mujer y su representación en las literaturas hispánicas (pp. 173-180). California: University of California Press.
  • Lamas, M. (1994). Cuerpo: diferencia sexual y género. Debate feminista, 10, 3-31.
  • Martin Hernandez, É. (2014). La voz de Ofelia. Une voix déployée. Bulletin Hispanique, 116(2), 563-570.
  • Nadal, E. (1962). Carta a Concha Lagos. Ms. 22654/110. Madrid: Biblioteca Nacional de España.
  • Pasero, A. M. (2015). Intertextualidad de arte y vida en obras recientes de Clara Janés: Una perspectiva femenina. Ámbitos. Revista de estudios de ciencias sociales y humanidades, 33, 45-52.
  • Payeras Grau, M. (2009). Espejos de palabra. La voz secreta de la mujer en la poesía española de posguerra (1939-1959). Madrid: UNED.
  • Payne, S. (1982). El fascismo. Madrid: Alianza Editorial.
  • Rodríguez Puértolas, J. (1986). Literatura fascista española I. Historia. Madrid: Akal.
  • Osborne, R. (1986). Feminismo y prostitución: buenas intenciones y malas comprensiones. Sistema. Revista de ciencias sociales, 74, 73-88.
  • Ostriker, A. (1986). Stealing the language. The emergence of women’s poetry in America. Boston: Beacon Press.
  • Porro, M. J., Sánchez Dueñas, B. (2015). Concha Lagos, agente cultural: los Cuadernos de Ágora. Madrid: UNED.
  • Sau Sánchez, V. (1976). Mujer: matrimonio y esclavitud. Gijón: Júcar.
  • Sau Sánchez, V. (1980). Mujeres lesbianas. Madrid: Zero.
  • Wilcok, J. C. (1989): Clara Janés: hacia su poemario de los años ochenta. En: A. Vilanova (ed.), Actas del X Congreso de la Asociación de Hispanistas III (pp. 333-361). Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.
  • Zambrano, M. (7/12/1986). La voz abismática. Culturas. Diario 16, 3.