Prevención de la lgbtiqfobiaconstruyendo una escuela inclusiva con las diversidades sexogenéricas.

  1. Sánchez Torrejón, Begoña 1
  2. Rivera Mera, Cristobal 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2021

Issue Title: LEARNING IN A POSITIVE MOOD: OVERCOMING COVID

Volume: 1

Issue: 2

Pages: 355-368

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2021.N2.V1.2190 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

This research responds to the necessity of preventing bullying against LGTBQ+ people during elementary school. An inclusive enviroment away from heteronormativity during the first educational cicle is key in preventing bullying against LGTBQ+ people. Elementary and primary schools should be safe places where children can develop different gender identities and sexual orientations. Educating teachers on sex and gender diversity is crutial for the inclusion of non heteronormative pupils. Children in elementary school were found to barely have eduacation on sex and gender diversity. For the purpose of teaching them this matter, a flipped classrom method was used. Afterwards, the future teachers brought that knwoledge to practice in an elementary school. They used the “rainbow educational spots”technique.The results show a positive impact among pupils regarding the integration of sex and gender diversity as well as the importance of education on this matter as a tool for building schools free of LGTBQ+ phobia.

Bibliographic References

  • Aubert, A., Flecha, A., García, R., Flecha, R., Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Hipatia.
  • Bento, B. (2011). Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Estudos Feministas, 19 (2), 549-559.
  • Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. International Society for Technology in Education
  • Brockbank Anne e Ian Mcgill (2002): Aprendizaje reflexivo en la educación superior. Morata.
  • Buss Thofehrn, M, et al. (2013). Grupo focal: una técnica de recogida de datos en investigaciones cualitativas. Index de Enfermería, 22(1-2), 75-78.
  • Colás, P. y Buendía, L. (1994). Investigación Educativa. Alfar.
  • Castelar, A. F. (2014). Sobre la diversidad sexual en la escuela. Educación y Ciudad, 26, 77-86.
  • Colás, P. (2004). La construcción de una pedagogía de género para la igualdad. En M. A. Rebollo & I. Mercado (Coords.), Mujer y desarrollo en el siglo XXI: voces para la igualdad (pp. 275-291). Madrid: McGraw-Hill.
  • Elipe, P., Muñoz, M. O. y Rey, R. (2017): Homophobic Bullying and Cyberbullying: Study of a Silenced Problem, Journal of Homosexuality, 65, (5), 672-686. https://doi.org/10.1080/00918369.2017.133380
  • Etkin, J. (1993). La doble moral de las organizaciones. McGraw-Hill.
  • Fullan, M., & Hargreaves, A. (2006). La escuela que queremos. Los objetivos por los cuales vale la pena luchar. Amorrortu.
  • García-Pérez, R. et al. (2011). El Patriarcado no es Transparente: Competencias del Profesorado para Reconocer la Desigualdad. Cultura y Educación, 23,3, 385-397.
  • Hagger, H. & Mcintyre, D. (2006). Learning teaching from teachers. Open University Press.
  • Hunter, S.C., Mora-Merchán, J., y Ortega, R. (2004). The long term effects of coping strategy use in victims of bullying. The Spanish Journal of Psychology, 7, (1), 3-12.
  • Jover, G. y Villamor, P. (2014). La investigación del docente sobre su propia práctica. Una asignatura pendiente en los sistemas de formación inicial del profesorado en España. Participación Educativa, 3, (5), 84-91.
  • Krueger RA. (1988). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Pirámide.
  • Quiceno, J. M., Mateus, J., Cardenas M., Villareal, D. y Vinaccia, S. (2013). Calidad de vida, resiliencia e ideación suicida en adolescentes víctimas de abuso sexual. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 18, 107-117
  • Magaz, A. M., Chorot, P., Sandin, B., Santed, M. A. y Valiente, R. M. (2011). Estilos de apego y acoso entre iguales (bullying) en adolescentes. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 16, 207-221.
  • Moll, B. y Pujol, M.A. (1988). Organización de la clase. En B. Moll, (Ed.), La escuela infantil de 0 a 6 años, (pp.451-465). Madrid: Anaya.
  • Pichardo, J. I. y de Stéfano, M. eds. (2015). Diversidad sexual y convivencia: Una oportunidad educativa. Universidad Complutense de Madrid.
  • Pichardo J. I. y Puche Cabezas, I. (2019). Universidad y diversidad sexogenérica: barreras, innovaciones y retos de futuro, Methaodos. Revista de ciencias sociales, 7 (1), 10-26.
  • Rincón Igea, D. (1997). Investigación acción-cooperativa, en María José Gregorio Rodríguez (ed.) Memorias del seminario de investigación en la escuela (pp.71-97). Santa fe de Bogotá: Quebecor Impreandes
  • Rivers, I. (2004). Recollections of bullying at school and their long-term implications for lesbians, gay, men, and bisexuals. Crisis, 25, 169-175.
  • Rivers, I., & Noret, N. (2008). Well-being among samesex- and opposite-sex-attracted youth at school. School Psychology Review, 32, 174-187.
  • Rodríguez, J. (2011). Los rincones de trabajo en el desarrollo de competencias básicas. Revista Docencia e investigación, 21, 109-110.
  • Sánchez Torrejón, B y Mestre Malfrán, Y. (2021) Ciberbullying homofóbico en educación primaria: hacia una escuela libre de homofobia. Revista Hachetetepe, 23,1-12.
  • Sánchez Torrejón, B. (2021). La formación del profesorado de Educación Primaria en diversidad sexo-genérica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24 (1). https://doi.org/10.6018/reifop.393781
  • Takács, J. (2006). Social exclusion of young lesbian, gay, bisexual and transgenderpeople (LGBT) in Europe. ILGA Europe.