Homofobia en la escuelapsicología afirmativa gay en el contexto educativo

  1. Sánchez Torrejón, Begoña 1
  2. Rivera Mera, Cristobal 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2021

Issue Title: LEARNING IN A POSITIVE MOOD: OVERCOMING COVID

Volume: 1

Issue: 2

Pages: 329-340

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2021.N2.V1.2188 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

Bullying for homophobic reasons has increased significantly in schools over the last years. This article responds to the necessity of acknowledging and raising awareness towards the experiences that a gay student faces throught diferent educational stages. The Gay affirmative psychotherapy focuses on understanding and comprehending the specific issues and realities of homosexual people. The aim of this paper is to anlyse the homofobic experiences that have been identified during the thereapeutic process of a gay person over the course of the diferent educational stages. We have used a biographic- narrative method in order to conduct a dialogue with our informer and come closer to a complex reality that needs to be addressed. The specific approach used for this purpose is the semi-structured interview. The most significant results show the necessity of understanding and raising awareness to sex and gender diversity from an inclusive perspective in the education community. The article also brings out the lack of tools teachers have when it comes to preventing, identifying and addressing bullying situations for homofobic reasons, as well as promoting the inclusion of sex and gender diversity within schools.

Bibliographic References

  • Abad Miguélez, B. (2016). Investigación social cualitativa y dilemas éticos: de la ética vacía a la ética situada. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, 34, 101-119.
  • Agustín, S. (2009). Diversidad sexual en las aulas. Evitar el bullying o acoso homofóbico. Badajoz: Fundación Triángulo y Plural.
  • American Psychology Association (2012). Guidelines for psychological Practice with Lesbian, gay and bisexual clients. American psychologist, 67 (1), 10-12
  • Ardila, R. (2007). Terapia afirmativa para homosexuales y lesbianas. Revista Colombiana de Psiquiatría. 36 (1), 67-77.
  • Berná, D., Cascone, M. y Platero, R. (L.) (2012). ¿Qué puede aportar una mirada Queer a la educación? Un estado de la cuestión sobre los estudios sobre la LGTBfobia y educación en el Estado Español. Scientific Journal of Humanistic Studies, 4(6), 1-1.
  • Blais, M., Gervais, J., y Hébert, M. (2014). Internalized homophobia as a partial mediator between homophobic bullying and self-esteem among youths of sexual minorities in Quebec (Canadá). Ciencia e Saude Coletiva, 19(3), 727-735.doi:10.1590/1413-81232014193.16082013
  • Borges, K. (2009). Terapia afirmativa: uma introdução á psicologia e á psicoterapia dirigida a gays, lésbicas e bissexuais. Edicoes GLS.
  • Boza, A., Méndez, J.M., Monescillo, M. y Toscano, M.O. (Coords.) (2010). Educación, Investigación y Desarrollo Social. Narcea.
  • Bromseth, J. (2002). Public places–public activities? Methodological approaches and ethical dilemmas in research on computer-mediated communication contexts, Researching ICTs in Context, 33-62.
  • Carrer y Cifuentes (2019). L’LGTBI-fòbia entre infants i adolescents. Una problemàtica social a resoldre. Dossier Catalunya Social. Propostes des del tercer sector. Num. 58.
  • Cerezo Ramírez, F. (2015). Intimidación homofóbico. El papel del profesorado. Revista Internacional de Psicología del Desarrollo y la Educación, 1 (1), 417-424.
  • COGAM. (2016). Ciberbullying LGBT-fóbico. Nuevas formas de intolerancia. Grupo de Educación de COGAM.
  • Elsbree, A. (2002). Disruptive Pedagogies: How Teacher Educators DisruptHomophobia. University of Wisconsin.
  • D Augelli, A. R., Pilkington, N. W., Hershberger, S. L. (2002). Incidence and Mental Health Impact of Sexual Orientation Victimization of Lesbian, Gay, and Bisexual Youths in High School. School Psychology Quarterly, 17(2), 148 -167. https://doi. org/10.1521/scpq.17.2.148.20854
  • Espelage, D. L., Aragon, S. R., Birk ertt, M. (2008). Homophobic teasing, psychological outcomes, and sexual orientation among high school students. What influence do parents and schools have? School Psychology Review, 37, 202-216.
  • Foucault, M. (1976). Vigilar y castigar. Siglo XXI Editores.
  • Garrido, R., Morales, Z. (2014). Una aproximación a la Homofobia desde la Psicología. Propuestas de Intervención. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 4(1), 90-115.
  • Hadler, M. (2012). The influence of world societal forces on social tolerance. A time comparative study of prejudices in 32 Countries. The Sociological Quarterly, 53(2), 211-237.
  • Herrera, M., Romera, E., y Ortega-Ruiz, R. (2018) Bullying y cyberbullying en latinoamérica. Un estudio bibliométrico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), 125-155.
  • Martxueta A y Etxeberria J. (2014). Análisis Diferencial Retrospectivo De Las Variables De Salud Mental En Lesbianas, Gais Y Bisexuales (Lgb) Víctimas De Bullying Homofóbico En La Escuela. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 19,(1), 23-35.
  • Mariezkurrena Iturmendi, D. (2008). La historia oral como método de investigación histórica. Gerónimo de Uztariz.
  • Massot, I. (2003). Jóvenes entre culturas: La construcción de la identidad en contextos multiculturales. Desclèe de Brouwer.
  • Meyer, I. H. (2003). Prejudice, social stress and mental health in lesbian, gay and bisexual populations: Conceptual issues and research evidence. Psychological Bulletin, 129, 674-697.
  • Meyer, I. H. (2007). Prejudice and discrimination as social stressors. En I. H. Meyer & M. E. Northridge (Eds.), The health of sexual minorities: Public health perspectives on lesbian, gay, bisexual and transgender populations (pp. 242-267). Nueva York: Spring
  • Pichardo, J.I. (2012). El estigma hacia personas lesbianas, gays, bisexuales y transexuales. En E. Gaviria, C. García, F. Molero (Coords.): Investigación-acción. Aportaciones de la investigación a la reducción del estigma (pp. 111-125). Madrid: Sanz y Torres.
  • Pichardo, J.I., De Stéfano, M., Faure, J., Sáenz, M. y Williams, J. (2015). Abrazar la diversidad: propuestas para una educación libre de acoso homofóbico y transfóbico. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
  • Platero, L. y Gómez, E. (2007). Herramientas para combatir el bullying homofóbico. Talasa.
  • Pujadas, J. J. (2000). El método biográfico y los géneros de la memoria. Revista de Antropología Social, (9), 27-158.
  • Quiceno, J. M., Mateus, J., Cardenas M., Villareal, D. y Vinaccia, S. (2013). Calidad de vida, resiliencia e ideación suicida en adolescentes víctimas de abuso sexual. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 18, 107-117.
  • Rivers, I., & D’Augelli, A. R. (2001). The victimization of lesbian, gay, and bisexual youths: Implications for intervention. En A. R. D’Augelli & C. J. Patterson (Eds.), Lesbian, gay, and youths: psychological perspectives (pp. 199-223). Nueva York: Oxford University Press.
  • Rivers I. (2000). Social exclusion, absenteeism, and sexual minority youth. Support for Learning, 5, 13-18.
  • Rivers, I. (2004). Recollections of bullying at school and their long-term implications for lesbians, gay men, and bisexuals. Crisis, 25(4), 169-175.
  • Rivers, I., Cowie, H (2006) Bullying and homophobia at UK schools: A perspective on factors affecting resilience and recovery. Journal of Gay and Lesbian Issues in Education, 3, 11-43.
  • Sánchez Torrejón, B. (2021). La formación del profesorado de Educación Primaria en diversidad sexo-genérica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.393781
  • Sánchez Torrejón, B. & Mestre Malfran, Y. (2021). Ciberbulying homofóbico en Educación Primaria: hacia una escuela libre de homofobia. Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación, (23), 1-11.
  • Takács, J. (2006). Social exclusion of young lesbian, gay, bisexual and transgenderpeople (LGBT) in Europe. ILGA Europe.
  • Vargas L, Flisser A, Kawa S. (2007). Consentimiento informado. En: Perez Tamayo R, Lisker R, Tapia R, editors. La construction de la bioetica. pp. 119–34. Mexico: FCE;.
  • Wiles, R., Crow, G., Heath, S., y Charles, V. (2006). Anonymity and confidentiality, Conference ESRC Research Methods Festival. University of Oxford.