Reflexiones socioeducativas desde el cine de terror actual

  1. Gómez Ruiz, Miguel Ángel
  2. Carrillo Ortiz, Elizabeth 1
  1. 1 Autismo Cádiz
Journal:
Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

ISSN: 2172-7929

Year of publication: 2023

Issue Title: Preprint

Issue: 27

Pages: 2202

Type: Article

DOI: 10.25267/HACHETETEPE.2023.I27.2202 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

Abstract

This article explores the educational possibilities of current horror films, a genre usually reviled in educational contexts. Fear, inherent to humanity, evokes the most basic of our instincts: survival. Taking advantage of its cognitive and emotional impact, in the context of a new approach to the genre that delves into real problems and dilemmas, could favor the development of critical thinking and critical social awareness in students, an increase in empathy and emotional management, also promoting their motivation. With the help of an analysis sheet, 15 horror films from the last decade (2013-2022) have been selected and descriptively analyzed, whose plots have been identified as facilitating relevant social, philosophical and political reflections. Specifically, this study proposes to work with the films analysed: exclusion and racism; capitalist life and consumerism; mental illness, dependency and death; as well as harassment and the dangers of ICT. It is considered that these films can become an important driver of social change, but without forgetting the need to meet the recommended ages and the correct educational support to avoid unwanted effects.

Bibliographic References

  • Agudo, E. (2021). Los lugares del terror. La muerte acecha en cada esquina. Redbook ediciones.
  • Burn, A. (2010). Emociones en la oscuridad: imagen y alfabetización mediática en jóvenes. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, XVIII(35), 33-42. http://doi.org/10.3916/C35-2010-02-03
  • Carroll, N. (1990). The philosophy of horror. Routledge.
  • Clover, C. J. (1992). Men, women, and chan saws: gender in the modern horror films. Princeton University Press.
  • De Fez, D. (2007). Películas clave del cine de terror moderno. Ma non Troppo. Robinbook.
  • Duncan, P., y Müller, J. (2021). Horror Cinema. Taschen.
  • Gil, A., y Vicente, F. (2022). Cuando nacen los monstruos. Mitos del cine de terror. Lunwerg.
  • Gomes-de-Araújo, A. X., Pires-Luz, M., Berger, W., Pagotto, L. F., Figueira, I., y Mendlowicz, M. V. (2019). Can horror movies induce PTSD-like syndrome? Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, 22(2), 360-375.
  • https://doi.org/10.1590/1415-4714.2019v22n2p360.11
  • Gómez-Ruiz, M. A. (2017). Los zombis como símbolo cultural contemporáneo: Evolución, características y exploraciones educativas a través de la radio. Hachetetepé. Revista Científica de Comunicación y Educación, 14, 39-51. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2017.v1.i14.5
  • Kovanen, M., y Kotilainen, S. (2018). Transcultural Perspectives in Teaching Children’s Horror Films. Seminar.net - International journal of media, technology and lifelong learning, 14 (1), 31-42. https://doi.org/10.7577/seminar.2581
  • Lowenstein, A. (2005). Shocking Representation. Historical Trauma, National Cinema, and the Modern Horror Film. Columbia University Press.
  • Matek, L. (2015). Teaching Horror Literature in a Multicultural Classroom. ELOPE: English Language Overseas Perspectives and Enquiries, 12(1), 61-73. https://doi.org/10.4312/elope.12.1.61-73
  • Nummenmaa, L. (2021). Psychology and neurobiology of horror movies. https://doi.org/10.31234/osf.io/b8tgs
  • Palacios, J. (2018). Terrorvisión. Relatos que inspiraron el cine de horror moderno. Valdemar.
  • Palacios, J. (2021). La pantalla esotérica. Cine y ocultismo en 50 películas. Editorial UOC.
  • Porras-Navarro, D., y Romero-Castro, M. J. (2018). El cine de terror en la enseñanza de la filosofía. Revista Ensayos
  • Pedagógicos, Edición Especial, 43-56. https://doi.org/10.15359/rep.esp-18.4
  • Prskalo, J., Amorós, D., Gálvez, D., y Mier, A. G. (2022). 20 años de oscuridad. El cine de terror del nuevo siglo 2001-2020. Dolmen Editorial.
  • Pujante, P. (2019). Los mitos literarios y su trasvase al cine. Hacia un nuevo paradigma posterrorífico: la socialización del monstruo. Trasvases entre la literatura y el cine, 1, 167-180. https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.v0i1.6229
  • Rodríguez-Gómez, G., y Gómez-Ruiz, M. A. (2010). Análisis de contenido y textual de datos cualitativos. En S. Nieto Martín (Ed.), Principios, métodos y técnicas esenciales para la investigación educativa (pp. 447-469). Dikynson.
  • Sanna, A. (2013). A "New" Environment for the Horror Film: The Cave as Negation of Postmodernity and Globalization. Journal of Film and Video, 65(4), 17-28. https://doi.org/10.5406/jfilmvideo.65.4.0017
  • Sullivan, J. (2022). It's Alive! Teaching With Horror Stories In The Classroom. TEACH Magazine. Education For Today And Tomorrow. https://bit.ly/3rqQUTk
  • Tiburcio-Moreno, E. (2020). La construcción cultural del asesino en serie en el cine de terror (1960-1980): Michael Myers y Samuel Loomis en La noche de Halloween (1978). Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, 20(2), 191-207. https://doi.org/10.5209/arab.68578
  • FILMOGRAFÍA
  • Carballo, M. (Director). (2013). The Returned [película]. Ramaco Media I; Castelao Pictures; Somnium Films; Canspan Film Factory.
  • Chase, J. (Director). (2020). Come Play [película]. Amblin Partners; Reliance Entertainment; The Picture Company.
  • Cottrell, W., Hand, D., y Jackson, W. (Directores). (1937). Snow White and the Seven Dwarfs [película]. Walt Disney
  • Animation Studios.
  • DeMonaco, J. (Director). (2013). The Purge [película]. Universal Pictures; Platinum Dunes; Blumhouse Productions; Why Not Productions.
  • Diallo, M. (Directora). (2022). Master [película]. Amazon Studios; Animal Kingdom; Big Indie Pictures.
  • Finnegan, L. (Director). (2019). Vivarium [película]. Fantastic Films; Frakas Productions; Fís Éireann / Screen Ireland;
  • Lovely Productions; XYZ Films; Madrona Drive; PingPongFilm; Film4.
  • Gabriadze, L. (Director). (2014). Unfriended [película]. Bazelevs Production; Blumhouse Productions.
  • Gaztelu-Urrutia, G. (Director). (2019). El hoyo [película]. Basque Films; Mr Miyagi Films; Plataforma La Película AIE; Consejería de Cultura del Gobierno Vasco; Euskal Irrati Telebista (EiTB); Radio Televisión Española (RTVE); Zentropa.
  • Hitchcock, A. (Director). (1960). Psycho [película]. Shamley Productions.
  • James, N. E. (Directora). (2020). Relic [película]. Carver Films; Nine Stories Productions; AGBO; Screen Australia; Film Victoria.
  • Kent, J. (Directora). (2014). The Babadook [película]. Screen Australia; Causeway Films; The South Australian Film Corporation; Smoking Gun Productions; Entertainment One.
  • Mitchell, D. R. (Director). (2014). It Follows [película]. Northern Lights Films; Animal Kingdom; Two Flints.
  • Murnau, F. W. (Director). (1922). Nosferatu, eine Symphonie des Grauens [película]. Jofa-Atelier Berlin-Johannisthal; Prana-Film GmbH.
  • Peele, J. (Director). (2017). Get Out [película]. Universal Pictures; Blumhouse Productions; QC Entertainment; Monkeypaw Productions; Dentsu; Fuji Television Network.
  • Peele, J. (Director). (2019). Us [película]. Monkeypaw Productions; Blumhouse Productions; Dentsu; Fuji Television Network; Perfect World Pictures; Universal Pictures.
  • Pereda, C. (Directora). (2022). Cerdita [película]. Morena Films; Backup Media; Cerdita; Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA); Moreno Films; Triodos Bank.
  • Plaza, P. (Director). (2021). La abuela [película]. Les Films du Worso; Amazon Prime Video; Apache Films; Canal+; Crea SGR; Eurimages; Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA); La Abuela Apache, A.I.E.; Wild Bunch.
  • Romero, G. A. (Director). (1968). Night of the Living Dead [película]. Image Ten.
  • Weekes, R. (Director). (2020). His House [película]. Regency Enterprises; BBC Films; New Regency Productions;
  • Vertigo Entertainment; Starchild Pictures.
  • Wegener, P., y Boese, C. (Directores). (1920). Der Golem, wie er in die Welt kam [película]. Projektions-AG Union.
  • Wiene, R. (Director). (1920). Das Cabinet des Dr. Caligari [película]. Decla-Bioscop AG.