Educación e Inteligencia ArtificialUn Análisis desde la Perspectiva de los Docentes en Formación

  1. Goenechea, Cristina 1
  2. Valero-Franco, Concepción
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Zeitschrift:
REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

ISSN: 1696-4713

Datum der Publikation: 2024

Ausgabe: 22

Nummer: 2

Seiten: 33-50

Art: Artikel

Andere Publikationen in: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Zusammenfassung

AI affects education in at least three distinct areas: decision-making regarding educational systems; teaching-learning processes and the need to update the understanding of civic education. In this article, a quantitative approach (descriptive, comparative and inferential) of the information, obtained from a questionnaire of our own elaboration, was taken to examine the extent to which future primary education teachers are aware of concepts related to AI; their understanding of how it may transform education; and its link to the 8 key competencies of our educational system. We analyzed the extent to which responses differ depending on the gender and prior studies of the students. The results reveal significant differences, with men and students from science baccalaureate programs perceiving themselves as being more knowledgeable about AI. The students tended to link AI to digital and mathematical competencies as well as science, technology, and engineering competencies. Very few links were made to the civic competence. The students were aware that AI will influence almost all aspects of education (methodology, way of learning, teacher’srole, etc.) and they requested additional training in this area.

Bibliographische Referenzen

  • Angulo, F. (2016). Las justicias de la escuela pública. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 85(1), 37-47.
  • Arce, C. (2022). Desafíos para la ciudadanía y el sistema de derechos fundamentales en la era digital. Derechos y Libertades, 46, 241-272. https://doi.org/10.20318/dyl.2022.6520
  • Ayuso-del Puerto, D. y Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La inteligencia artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347-362. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332
  • Cernadas, E. y Calvo, E. (2022). Perspectiva de género en inteligencia artificial, una necesidad. Cuestiones de género. De la Igualdad y la Diferencia, 17, 111-127.https://doi.org/10.18002/cg.i17.7200
  • Codina, L. (2022, 12 de diciembre). Cómo utilizar ChatGPT en el aula con perspectiva ética y pensamiento crítico: Una proposición para docentes y educadores[Blog]. Blog Lluis Codina.https://bit.ly/3iKBFAE
  • CODICEN-Consejo Directivo Central de la Administración Nacional de Educación Pública. (2016). Propuesta para un sistema de protección de trayectorias educativas.CODICEN.
  • Correa, J.M., Losada, D. y Gutierrez-Cabello, A, (2021). Big Data y la alfabetización posthumana del futuro profesorado. Sociología y Tecnociencia, 11(2), 102-122.https://doi.org/10.24197/st.Extra_2.2021.102-122
  • García-Peñalvo, F. J. (2023). La percepción de la inteligencia artificial en contextos educativos tras el lanzamiento de ChatGPT: Disrupción o pánico. Education in the Knowledge Society, 24, e31279. https://doi.org/10.14201/eks.31279
  • Goenechea, C.yServán, C. (2022). Análisis de la reciente actualización del currículum desde la dimensión cívica de la inteligencia artificial y el big data. En D. Cobos Sanchiz, E. López Meneses, A. H. Martín Padilla, L. Molina GarcíayA. Jaén Martínez (Eds.), Educar para transformar: Innovación pedagógica, calidad y TIC en contextos formativos(pp. 1899-1909). Dykinson
  • Human Rights Watch.(2022). How dare they peep into my private life?Children’s rights violations by governments that endorsed online learning during the covid-19 pandemic.Human Rights Watch.
  • Innerarity, D. (2020). El impacto de la inteligencia artificial en la democracia. Revista de las Cortes Generales, 109, 87-103. https://doi.org/10.33426/rcg/2020/109/1526
  • Jara. I. y Ochoa, J.M. (2020). Usos y efectos de la IA en educación.BID.
  • Lu, L. L. y Harris, L. A. (2018). Artificial intelligence (AI) and education.Focus.
  • Sanabria, A. L. y Cepeda, O. (2016). La educación para la competencia digital en los centros escolares: La ciudadanía digital. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 95-112. https://doi.org/10.17398/1695-288 X.15.2.95
  • Sancho-Gil, J. M., Sánchez-Valero, J. A.y Domingo-Coscollola, M. (2017). Research-based insights on initial teacher education in Spain. European Journal of Teacher Education,40(3), 310-325. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1320388
  • Serván, C., Goenechea, C.yMachín, S. M. (2022). Evolución de la legislación educativa sobre la competencia digital de profesorado y alumnado desde el punto de vista del ejercicio de la ciudadanía crítica. En G. Vestri (Ed.), La disrupción tecnológica en la administración pública: Retos y desafíos de la inteligencia artificial(pp. 189-204). Thomson Reuters Aranzadi.
  • Torres, T. E.y García-Martínez, A. (2019). Reflexiones sobre los materiales didácticos virtuales adaptativos. Revista Cubana Educación Superior, 38(3), art 7.
  • UNESCO.(2019). Artificial intelligence in education: challenges and opportunities for sustainable development. Working Papers on Education Policy,7, 3-55.
  • Vaillant, D.y Marcelo, C. (2021). Formación inicial del profesorado: Modelo actual y llaves para el cambio. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación,19(4), 11-23. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.001
  • Véliz, C. (2021). Privacidad es poder: Datos, vigilancia y libertad en la era digital. Penguin Random House.
  • Vestri, G. (Dir.).(2023). Diccionario de términos para comprender la transformación digital. Aranzadi.
  • Williamson, B. (2018). Big data en educación. El futuro digital del aprendizaje, la política y la práctica.Morata.
  • Wisner, D.C. (2022). Inteligencia artificial sostenible entre la sostenibilidad digital y los entornos digitales sostenibles. Studies in Law: Research Papers,30(1), art 9.https://doi.org/10.48269/2451-0807-sp-2022-1-009