Experiences of technology-rich innovation in European schools within the Open Discovery Space project
- PEINADO, Sonia 1
- MOTA, José Miguel 1
- BERNS, Anke 1
- PALOMO-DUARTE, Manuel 1
- DODERO, Juan Manuel 1
- MARTELLOS, Stefano 2
- DORAN, Rosa 3
- LINGYTE, Aušra 4
- ARNOLD, Christine J. 5
- BISSINGER, Kerstin 5
- KOUZOV, Orlin 6
- CHELIOTI, Eleni 7
- CHEROUVIS, Stephanos 7
- STERGIOPOULOS, Petros 7
-
1
Universidad de Cádiz
info
-
2
University of Trieste
info
- 3 NUCLIO
- 4 Metis Baltic Ltd.
-
5
University of Bayreuth
info
- 6 National Research Network Association
- 7 Ellinogermaniki Agogi
ISSN: 2444-8729, 1138-9737
Year of publication: 2015
Volume: 16
Issue: 3
Pages: 35-56
Type: Article
More publications in: Education in the knowledge society (EKS)
Abstract
El proyecto Open Discovery Space (ODS) fue concebido para introducir prácticas innovadoras de enseñanza y aprendizaje basadas en recursos en escuelas europeas, para promover la creación de comunidades entre escuelas europeas y para impulsar la demanda por parte de los profesores de recursos educativos abiertos. Después de tres años aplicando el modelo de innovación ODS, más de 2000 escuelas europeas han llevado a cabo diversas experiencias de innovación tecnológica para lograr los objetivos del proyecto. Este artículo describe las experiencias y resultados de ODS en siete países europeos, junto con las actividades internacionales que pretenden ampliar el alcance del proyecto más allá de los límites europeos.
Bibliographic References
- Bissinger, K., & Bogner, Franz X. (2015). Student’s Quality perception and learning outcomes when using an open accessible eLearning-resource. eLearning Papers, 40, 23-31.
- Cameron L., & Campbell, C. (2010). Sharing Learning Designs that Work. Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2010 (pp. 1914-1919). Chesapeake, VA: AACE.
- Conole, G. (2008). Capturing practice: the role of mediating artifacts in learning design. In L. Lockyer, S. Bennett, S. Agostinho and B. Harper (Eds.), Handbook of Research on Learning Design and Learning Objects: Issues, Applications, and Technologies (pp. 187-207). Hershey, PA: IGI Global.
- http://dx.doi.org/10.4018/978-1-59904-861-1.ch008
- Gendlin, E. T. (2004). Introduction to “Thinking at the edge”. The Folio, 19(1), 1-8. Martellos, S., & Nimis, P. L. (2008). KeyToNature: Teaching and Learning Biodiversity. Dryades, the Italian Experience. In M. Muñoz, I. Jelìnek, F. Ferreira (Eds.), Proceedings of the IASK International Conference Teaching and Learning (pp. 863-868).
- Martellos, S., van Spronsen, E., Seijts, D., Torrescasana Aloy, N., Schalk, P., & Nimis, P. L. (2010). User-generated content in the digital identification of organisms: the KeyToNature approach. Int. J. Information
- and Operations Management Education, 3(3), 272-283.
- http://dx.doi.org/10.1504/IJIOME.2010.033550
- Nimis P. L., Riccamboni R., & Martellos S. (2012). Identification keys on mobile devices: The Dryades experience. Plant Biosystems, 146(4), 783-788.
- http://dx.doi.org/10.1080/11263504.2012.740089
- OECD (2006). Think Scenarios, Rethink Education. Paris: OECD Publishing.
- http://dx.doi.org/10.1787/9789264023642-en
- Oliver, K., Kellogg, S., Townsend, L. & Brady, K (2010). Needs of elementary and middle school teachers developing online courses for a virtual school. Distance Education, 31(1), 55-75.
- http://dx.doi.org/10.1080/01587911003725022
- Sotiriou, S. et al. (2012). Open Discovery Space: A socially-powered and multilingual open learning infrastructure to boost the adoption of eLearning resources. Unpublished project proposal submitted to the European Competitiveness and Innovation Framework Program.
- UNESCO (2002). Forum on the Impact of Open Courseware for Higher Education in Developing Countries - Final Report, from http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001285/128515e.pdf